بایدن-فرمان-اجرایی-کسر--میلیارد-دالر-از-دارایی‌های-افغانستان-را-صادر-کرد

رییس جمهور امریکا، دستور اجرایی کنار گذاشتن ۳٫۵ میلیارد دالر از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در امریکا را صادر کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ وزارت امور خارجه امریکا با نشر اعلامیه‌ای گفته است که جو بایدن، رییس جمهور این کشور این فرمان را روز جمعه( ۲۲ دلو) امضا کرده است.

بر بنیاد این فرمان، قرار است دولت فدرال عملکردهای اجرایی برای کسر ۳٫۵ میلیارد دالر از ذخایر ارزی افغانستان را به نفع قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر روی دست بگیرد.

توماس ویست، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان صدور این فرمان را بخشی از تلاش‌ها برای حفظ قسمت قابل توجهی از ذخایر ارزی افغانستان در امریکا برای حمایت از مردم افغانستان دانسته است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا نیز در توییتی گفته است: «رییس جمهور امروز دستورات اجرایی را به عنوان بخشی از تلاش برای کنار گذاشتن ۳٫۵ میلیارد دالر از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان مستقر در ایالات متحده برای منافع مردم افغانستان امضا کرد». او افزوده است که امریکا در کنار مردم افغانستان ایستاده است.

در اعلامیه وزارت امور خارجه  امریکا آمده است که بایدن در واکنش به تشدید بحران انسانی و اقتصادی، فرمان اجراییEO) ) را به عنوان بخشی از تلاش برای کنار گذاشتن ۳٫۵ میلیارد دالر از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان به نفع مردم این کشور امضا کرده است.

در اعلامیه آمده است که دولت از خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر حمایت می‌کند و باید به آنان فرصت کامل برای بیان استدلال‌های‌شان در دادگاه داده شود.

این وزارت افزوده است که چالش‌های اقتصادی در افغانستان زمانی تشدید شد که قدرت حاکم در این کشور به راه نظامی و زور متوسل شد؛ اما امریکا در کنار مردم افغانستان می‌ماند.

براساس فرمان اجرایی رییس جمهور امریکا، نیمی از ذخایر ارزی افغانستان در صورت فیصله دادگاه به قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر داده می‌شود و نیم دیگر به صندوقی تحویل داده خواهد شد تا در راستای کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان به مصرف برسد.

این در حالی است که امارت اسلامی طالبان می‌گوید که اختصاص پول افغانستان برای قربانیان حملات ۱۱سپتامبر «دزدی» است. محمد نعیم وردک، عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید که تصمیم جو بایدن برای اختصاص پول افغانستان به نزدیکان قربانیان حملات یازده سپتامبر «دزدی» است. 

بایدن فرمان اجرایی کسر 3.5 میلیارد دالر از دارایی‌های افغانستان را صادر کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد