بحران-در-خاورمیانه-پای-عراقچی-را-به-ریاض-کشاند

رسانه‌های ایرانی گزارش داده اند، سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران به ریاض رفته و با فیصل بن‌فرحان، همتای سعودی خود دیدار و گفتگو کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ خبرگزاری دولتی  ایران (صداوسیمای) به نقل از عراقپی گفته که هدف این سفر رایزنی درباره مسائل منطقه، تحولات در منطقه و جنگ اسراییل در غزه و لبنان بود.

با کشته شدن بیش از ۴۰ هزار نفر در غزه و بیش از ۱۰۰۰ نفر در لبنان تنها در عرض یک هفته، ابعاد تلفات انسانی، سرسام‌آور است. میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند و مناطق بسیاری کاملاً ویران شده‌اند.

عراقچی این سفر را خوب توصیف کرد همچنان به مسئله آوارگان در لبنان و نحوه کمک‌رسانی به آن‌ها نیز اشاره کرده است.

عراقچی با تاکید بر این موضوع گفته که «بحث مسائل منطقه‌ای هدف اصلی سفر است گفت: مسائل دوجانبه حتما در سفر دیگری انجام خواهد شد و امیدواریم این رایزنی‌ها بتواند به شرایط منطقه برای فلسطین، لبنان و صلح منطقه منجر شود.»

عراقچی هفته گذشته به لبنان و سوریه سفر کرده بود و طبق گزارش خبرگزاری رویترز، قرار است به دوحه قطر سفر کند

این سفر مقام بلند‌پایه ایران در عربستان پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به اسراییل، صورت می‌گیرد که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و سران ارتش این کشور بلافاصله واکنش نشان دادند و تهدید کردند این اقدام ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند. بسیاری از متحدان اسراییل حمله موشکی ایران به اسراییل را محکوم کردند.

در همین حال گالانت وزیر دفاع اسراییل، در یک پیام ویدئویی گفت پاسخ تلافی‌جویانه کشورش به حمله موشکی ایران، «کشنده، دقیق و غافلگیرکننده» خواهد بود.

همزمان با تشدید تنش‌ها در خاورمیانه جوبایدن رییس‌جمهور امریکا و بنیامین نتانیاهو تلفنی صحبت کردند. محور این گفتگو چگونگی پاسخ اسراییل به ایران توصیف شده است.

با این حال وزیران امور خارجه مصر و اردن، دو کشور عربی که با اسراییل صلح کرده‌اند، تعرض گسترده‌تر اسراییل به لبنان را محکوم کردند.

به نقل از «خبرگزاری فرانسه»، ایمن صفدی، وزیر خارجه اردن روز سه‌شنبه (17 میزان) در یک کنفرانس خبری مشترک در قاهره با همتای مصری خود بدر عبدالعاطی، خواستار پایان «تجاوز اسراییل» به غزه، کرانه باختری اشغالی و لبنان شد.

صفدی گفت: «ما تجاوز اسراییل به لبنان را محکوم می‌کنیم، ما بمباران پایتخت لبنان از سوی اسراییل را محکوم می‌کنیم، ما کشتار شهروندان لبنانی توسط اسراییل را محکوم می‌کنیم.»

در همین حال، عبدالعاطی، وزیر امور خارجه مصر نیز در این کنفرانس خبری گفت: «شما با کشوری روبه‌رو هستید که خود را فراتر از قانون می‌داند و پاسخگو نیست.»

مصر و اردن پیش از این نیز بارها اسراییل را متهم کرده‌اند که از سوی متحدان غربی خود مصونیت یافته است تا به‌طور سیستماتیک قوانین بین‌المللی را نقض کند.

جنگ جاری در خاورمیانه از یک سال پیش و زمانی آغاز شد که گروه‌های مقاومت فلسطینی به ویژه حماس، به هدف پایان محاصره و اشغال نوار غزه و سرزمین‌های فلسطینی، به اسراییل حمله کردند.

با آغاز بمباران غزه توسط اسراییل، حزب‌الله لبنان در حمایت از فلسطین بر اسراییل حمله کرد. به این ترتیب جنگ اسراییل علیه لبنان نیز آغاز شد و به تدریج گسترش یافت.

اسراییل تا کنون نزدیک به دو هزار نفر را در لبنان کشته، ده‌ها هزار نفر را زخمی کرده و صدها هزار نفر دیگر را از خانه‌های‌شان آواره کرده است.

این در حالی است که رسانه‌های بین‌المللی به نقل از وزارت صحت لبنان گزارش داده اند که در حمله‌های هوایی اسرایيل طی ۲۴ ساعت گذشته بر این کشور ۳۶ تن کشته شدند و ۱۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.

بر بنیاد گزارش‌ها، در یک شبانه-روز گذشته ۱۳۷ حمله هوایی و گلوله باران در لبنان صورت گرفته که عمدتاً در جنوب لبنان، حومه جنوبی بیروت و دره بقاع شرقی این کشور متمرکز بوده‌اند.

وزارت صحت لبنان می‌گوید که تقریباً ۱۸۱هزارو ۷۰۰ نفر در ۹۹۰ مرکز از جمله مجتمع‌های آموزشی، موسسات حرفه‌ای و دانشگاه‌ها در این کشور پناه گرفته‌اند.

این وزارت می‌‌افزاید که تلفات درگیری‌ها ۲۴ ساعت از حملات اسراییل در شهرهای نبطیه، بقاع، بعلبک-هرمل و جبل در جنوب لبنان بوده است.

با این حال، وزارت امور خارجه امریکا نگرانی خود را در مورد وضعیت احتمالی در نوار غزه پس از پایان جنگ ابراز کرده است. گفته شده این نگرانی ناشی از آن است که اسراییل برای غزه پس از جنگ احتمالا برنامه‌ریزی نکرده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، در پاسخ به این پرسش که آیا ایالات متحده از عملیات نظامی مجدد اسراییل در شمال غزه حمایت می کند یا نه، گفت که دولت بایدن «همیشه از حق اسراییل برای هدف قرار دادن عوامل تروریستی، حمایت خواهد کرد.»

او در همین حال اشاره کرده که واشنگتن از تل‌آویو خواسته است برای مدیریت وضعیت منطقه پس از جنگ، برنامه‌ریزی کند.

میلر تاکید کرد که ایالات متحده همچنان می‌خواهد شاهد اجرای طرح آتش‌بس مرحله‌ای خود در غزه باشد، چون «پاسخ به این پرسش، کمکی برای رسیدگی به وضعیت غزه در آینده خواهد بود.»

از زمان آغاز جنگ در غزه، تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها بارها با شکست مواجه شده و قدرت‌های بزرگ نتوانسته‌اند جلوی درگیری‌ها را بگیرند یا حتی بر آن‌ها تأثیر بگذارند. ادامه این ناکامی نشان‌دهنده وجود یک نظم جهانی نابسامان است که نمی‌تواند برای اجرای قوانین بین‌المللی یا حتی قواعد قدیمی درگیری‌ها اتفاق نظر داشته باشند. به نظر می‌رسد این شکاف‌ها عمیق‌تر شده و عواقب وحشتناکی برای منطقه و مردم آن به همراه خواهد داشت.

 

 

 

 

بحران در خاورمیانه پای عراقچی را به ریاض کشاند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد