بریتانیا-از-سویدن-و-فنلند-حمایت-نظامی-می‌کند

نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرده که در صورت حمله به سویدن و فنلند و« تقویت امنیت اروپا» از آن دو کشور حمایت نظامی می‌کند.

به گزارش افغان نیوز؛ بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز چهارشنبه (۲۱ ثور) گفته‌است که برای «تقویت امنیت اروپا» با سویدن و فنلند به توافق‌های تازه‌ای دست یافته که بر اساس آن‌، در صورت حمله به این کشور، بریتانیا از آن‌ها حمایت نظامی می‌کند.

این توافق‌نامه‌های تازه که از سوی دولت بریتانیا گامی برای تغییر در همکاری‌های امنیتی و دفاعی توصیف شده‌، دیروز در جریان سفر جانسون به سویدن و فنلند امضا شد.

جانسون در نشست خبری در هلسینکی گفته‌است: «آن‌چه در این (توافق‌ها) آمده، این است که در زمان فاجعه یا حمله نظامی به هرکدام ما، به همدیگر کمک خواهیم کرد».

نخست‌وزیر بریتانیا در پی امضای این قرارداد امنیتی، پیشنهاد افزایش استقرار نیروها و تجهیزات نظامی کشورش را در کشورهای بالتیک مطرح کرده‌است. او تاکید کرده که این کمک‌ها، شامل کمک نظامی هم می‌شود.

این در حالی است که حمله روسیه به اوکراین موجب شده تا سویدن و فنلند که هفت دهه در رقابت‌های ناتو و دیگران بی‌طرف بودند، در استراتژی خود بازنگری کنند.

به گفته دولت بریتانیا، توافق‌های جدید میزان همکاری‌های فعلی در زمینه تبادل اطلاعات و برپایی مانورهای مشترک نظامی آموزشی را افزایش خواهد داد.

بوریس جانسون افزوده‌است که شکل حمایت بریتانیا از این کشورها «به درخواست‌های آن‌ها» بستگی خواهد داشت. سائولی نی‌نیسته؛ رییس ‌جمهور فنلند، روز گذشته گفت که عضویت کشورش در ناتو «علیه هیچ‌کس» نیست. او افزوده‌است که اگر کشورش عضو ناتو شود، به روسیه خواهد گفت که «تو این دلیل این اتفاقی! به آیینه نگاه کن».

رییس‌ جمهور فلند گفته که کشورش همین حالا «شریک نزدیک» ناتو محسوب می‌شود و هیچ تردیدی وجود ندارد که «فنلند بخشی از غرب» است.
سویدن نیز پیش‌تر از آلمان و امریکا، تضمین‌های امنیتی مشابهی دریافت کرده‌است.

این احتمال مطرح است که سویدن و فنلند ظرف چند روز آینده برای عضویت در ناتو اقدام کنند.

با این حال، روسیه با عضویت سویدن و فنلند در ناتو مخالف است و هشدار داده که در صورت این اتفاق به آن واکنش نشان خواهد داد. مسئله درخواست اوکراین برای عضویت در ناتو از دلایل اصلی حمله روسیه به این کشور ‌است.

روسیه چندی پیش در شورای امنیت سازمان ملل متحد ناتو را تهدید اصلی برای صلح و امنیت بین‌الملل اعلام کرد.

کرملین می‌گوید که گسترش ناتو به پشت مرزهایش را تهدید امنیتی تلقی می‌کند

بریتانیا از سویدن و فنلند حمایت نظامی می‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد