بریتانیا-حذف-زنان-افغان-از-زندگی-عمومی-اشتباه-است

سفیر بریتانیا در شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌گوید که امارت اسلامی می‌خواهد زنان و دختران را به طور کامل از زندگی عمومی حذف کند.

به گزارش افغان نیوز؛  باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد پس از نشست شورای امنیت این سازمان در مورد زنان در افغانستان به خبرنگاران گفت: «آنها [طالبان] می‌خواهند زنان و دختران را به طور کامل از زندگی عمومی حذف کنند».

باربارا تاکید کرد؛ تصور این کار دشوار است که جامعه بین‌المللی و مهم‌تر از همه مردم افغانستان هرگز به طالبان به عنوان حکومت مشروع احترام بگذارد.

او تصریح کرده است که طالبان با این کار خود در پی ایجاد آینده‌ای منزوی برای افغانستان اند و مردم افغانستان مجبور نیستند و نباید هم این زندگی به حاشیه رانده‌شده را بپذیرند، برادران، پدران یا پسران آنها نیز این کار را نمی‌کنند.

به باور این مقام بریتانیایی محدودیت طالبان بر زنان و منزوی ساختن افغانستان، رفتن به قهقرا و اشتباه است. اوگفته است: «من فکر می‌کنم که نشان دهنده ناتوانی طالبان در خارج کردن افغانستان از بحران اقتصادی، اجتماعی و انسانی کنونی است».

سفیر بریتانیا در سازمان ملل بیان کرده که زنان در 20 سال گذشته فرصت‌هایی برای تحصیل، کار، تصمیم گیری در مورد آینده خود و بخشی از محیط فرهنگی پر رونق این کشور داشتند و در حکومت پیشین 3.6 میلیون دختر به مکتب می‌رفتند، یک چهارم کرسی‌های پارلمان در اختیار زنان بود و زنان 20 درصد نیروی کار بودند.

او تاکید کرد که اما؛ هم اکنون امارت اسلامی در پی حذف همه زنان است و مردم حق دارند چنین زندگی رانده شده را نپذیرند. سفیر بریتانیا تاکید کرد: «امیدوارم به زودی بتوانیم درباره نتیجه‌ای به توافق برسیم که بیانگر توافق جمعی و نگرانی ما در مورد تحولات اخیر (افغانستان) باشد».

اعضای شورای امنیت سازمان ملل این نشست را در پشت درهای بسته به در خواست نماینده دامی ناروی در این سازمان برگزار کرده است.

این سازمان با صدور بیانیه‌ای، نگرانی‌های عمیق خود را از وضع محدودیت‌های اخیر امارت اسلامی علیه زنان ابراز و تاکید کرده که ادامه نقض حقوق زنان و دختران در افغانستان تهدیدی برای صلح و ثبات در افغانستان خواهد بود.

این در حالی است که وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان اخیراً دستور تازه در خصوص حجاب زنان اعلام کرده است.

بریتانیا: حذف زنان افغان از زندگی عمومی اشتباه است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد