بلینکن-چین-بزرگترین-رقیب-امریکا-است

وزیر خارجه امریکا می‌گوید که علی رغم تهاجم روسیه به اوکراین، چین بزرگترین رقیب امریکا و متحدانش است.

به گزارش افغان نیوز؛ آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا امروز (پنج‌شنبه، ۵ جوزا) در سخنرانی‌اش در دانشگاه جورج واشنگتن گفت که علی‌رغم تهاجم روسیه به اوکراین، چین هم‌چنان بزرگ‌ترین رقیب امریکا و متحدانش است.

وزیر خارجه امریکا افزود که هدف دولت بایدن «شکل‌ دادن محیطی استراتژیک» در اطراف چین برای محدود ‌کردن روزافزون این ابرقدرت آسیایی باشد.

او با بیان راهبرد دولت امریکا در قبال چین گفت: «چین تنها کشوری است که هم قصد دارد نظم بین‌المللی را تغییر دهد و هم قدرت اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و تکنولوژیکی برای انجام این کار را به‌طور فزاینده‌ای دارد».

نیویورک تایمز گزارش داده مقام‌های امریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که دهه‌ها تعامل مستقیم اقتصادی و دیپلماتیک برای وادار کردن حزب کمونیست چین به تبعیت از دستور امریکا، تا حد زیادی شکست خورده است.

آقای بلینکن تأکید کرده است که اکنون هدف باید تشکیل ایتلاف با سایر کشورها برای محدود کردن این دستور باشد.

او گفته است: «ما نمیتوانیم به بیجینگ برای تغییر مسیر خود تکیه کنیم. بنابراین ما محیط استراتژیک اطراف بیجینگ را شکل خواهیم داد تا دیدگاه خود را برای یک سیستم بین‌المللی باز و فراگیر پیش ببریم».

بلینکن در سخنرانی خود در دانشگاه جورج واشنگتن با موضوع «سرمایهگذاری، هم‌سویی و رقابت» به نقض حقوق بشر، سرکوب اقلیتهای قومی و سرکوب آزادی بیان و تجمع در مناطق سینکیانگ، تبت و هنگ‌کنگ اشاره کرده است.

امریکا و ۱۲ کشور آسیایی تلاش خواهند کرد تا در مورد توافقنامه‌هایی برای وضع قوانین جدید در مورد نحوه اشتراک و ذخیره داده‌های الکترونیکی، کاهش گازهای گلخانه‌ای منتشر شده و حذف موانع بوروکراتیک مذاکره کنند.

این در حالی است که به تازگی چین اعلام کرده که خواستار توافقی منطقه‌ای است که کشور‏های جزیره اقیانوس آرام را با محوریت این کشور متحد کند.

بلینکن: چین بزرگترین رقیب امریکا است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد