به-زودی؛-کنفرانس-جهان-اسلام-برای-صلح-افغانستان

وزارت امور خارجه کشور می‌گوید: در آینده نزدیک؛ مفکران، عالمان و مفتیان بانفوذ جهان اسلام در یک همایش بزرگ و تاریخی گردهم‌ آمده و از منظر دینی برای حل بحران افغانستان چاره‌ای اساسی را جستجو خواهد کرد.

به گزارش افغان نیوز: در اعلامیه این وزارت که امروز پنج‌شنبه(۲، دلو) منتشر شده، آمده است که شیخ دکتور محمد بن عبدالکریم العیسی، رییس رابطهٔ عالم اسلامی این مطلب را در دیدار با محمدحنیف اتمر وزیر خارجۀ افغانستان در شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی بیان کرده است.

در این دیدار، شیخ العیسی گفته است که کمک به ختم جنگ و تامین صلح را در افغانستان، مسوولیت خود می‌دانند: "در آیندهٔ نزدیک، مطابق به تعهد قبلی، سازمان جهانی رابطهٔ عالم اسلامی، مفکران، عالمان و مفتیان بانفوذ جهان اسلام را در یک همایش بزرگ و تاریخی گردهم‌ آورده و از منظر دینی برای حل بحران افغانستان چاره‌ای اساسی را جستجو خواهد کرد".

هنوز مشخص نیست که این نشست چه زمانی و در کجا برگزار خواهد شد، اما شیخ العیسی تاکید کرده است که نتیجۀ این کنفرانس باید "تاریخی و سرنوشت‌ساز" باشد.

همچنان او گفته است: "راهکاری برای پیگیری نتایج و تطبیق تصامیم این کنفرانس نیز در نظر گرفته خواهد شد و به همین منظور، برای تامین مشارکت همگانی، از طالبان نیز دعوت خواهیم کرد تا در این همایش بزرگ شرکت کنند".

در این دیدار وزیر خارجۀ افغانستان گفته است که خشونت‌ها در کشورش خلاف اصول اسلامی است و تندروان کشورها و سازمان‌های مختلف اهداف شان را در این کشور دنبال می‌کنند.

آقای اتمر گفته است: "(تندوران) افغانستان را به دارالحرب خویش مبدل کرده اند."

او تاکید کرده است که حکومت افغانستان می‌خواهد تا با استفاده از پروسۀ صلح، راه طالبان از سایر گروه‌های تندرو خارجی در منطقه جدا شود.

وزیر خارجۀ افغانستان برای رسیدن به این هدف، خواهان همکاری جهان اسلام شده است.

این در حالی است که هیات‌های مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان تا اکنون بحث‌های اساسی را در مورد صلح در دوحه آغاز نکرده اند.

به زودی؛ کنفرانس جهان اسلام برای صلح افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد