بیانیه-نشست-هند-تاکید-روی-ایجاد-دولت-فراگیر-در-افغانستان

اشتراک کنندگان سومین نشست گفتگوهای هند و آسیایی مرکزی با نشر بیانیه‌ای مشترک روی اجماع منطقه‌ای گسترده در مورد افغانستان از جمله تشکیل دولت فراگیر، مبارزه با تروریزم، قاچاق مواد مخدر، حفظ حقوق زنان و کودکان تاکید کردند.

به گزارش افغان نیوز؛ سومین نشست گفتگوهای هند و آسیای مرکزی به میزبانی دهلی‌نو روز گذشته( یک‌شنبه، 28 قوس) دایر شد.

در این نشست وزیران خارجه پنج کشور آسیای مرکزی حضور داشتند و بیانیه‌ مفصلی را درباره نتایج این نشست منتشر کرده است که در آن به مسایل افغانستان پرداخته شده است.

وزیران خارجه تاجیکستان، هند، اوزبیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرغیزستان در این نشست تاکید کرده‌اند که اجماع منطقه‌ای گسترده در مورد مسایل مربوط به افغانستان وجود دارد که شامل تشکیل دولت فراگیر، مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر، ارائه کمک‌های بشردوستانه و حفظ حقوق زنان، کودکان و سایر اقوام این کشور می‌شود.

در بیانیه آمده است که در مورد نقش محوری سازمان ملل متحد در مسایل افغانستان نیز اجماع منطقه‌ای شکل گرفته است.

در این بیانیه تروریزم با انواع اشکال و مظاهر آن محکوم شده و بر ضرورت مبارزه با آن تاکید شده است.

وزیران خارجه هند و پنج کشور آسیایی تاکید کرد‌ه‌اند که از افغانستان صلح‌آمیز، امن و با ثبات حمایت می‌کنند و باید حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و اصل عدم مداخله در امور داخلی این کشور احترام شود.

آنان خواستار عدم استفاده از خاک افغانستان برای پناه دادن، آموزش، برنامه‌ریزی و یا تأمین مالی اقدامات تروریستی شده است.

وزیران خارجه هند و پنج کشور آسیای مرکزی روی اقدام هماهنگ علیه همه گروه‌های تروریستی تاکید کرده‌اند.

در این نشست وزیران خارجه هند و پنج کشور آسیای مرکزی تصمیم گرفته‌اند که کمک‌های بشردوستانه و فوری را به مردم افغانستان ارائه کنند.

سومین نشست گفتگوی هند و آسیای مرکزی به میزبانی دهلی‌نو در حالی برگزار شد که اسلام‌آباد میزبان هفدمین نشست سازمان همکاری اسلامی بود.

بیانیه نشست هند: تاکید روی ایجاد دولت فراگیر در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد