تاکید-تاجیکستان-و-ایران-روی-دولت-فراگیر-در-افغانستان

رییسان جمهور تاجیکستان و ایران اعلام کردند که دولت فراگیر در افغانستان می‌تواند مشکلات این کشور را حل و از تمامی مردم افغانستان نمایندگی کند.

به گزارش افغان نیوز؛ امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان و ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران امروز( شبنه، 27 سنبله) در نشست خبری در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان گفتند که دولت فراگیر در افغانستان می‌تواند مشکل این کشور را حل کند.

رییس جمهور تاجیکستان، در این نشست خبری افزود که کشورش خواهان برقراری صلح و ثبات کامل در افغانستان است. او گفت که صلح و ثبات در افغانستان عامل مهمی در تأمین امنیت منطقه است.

آقای رحمان گفت: «ما ایجاد یک دولت جامع و فراگیر با منافع همه گروه‌های اجتماعی و گروه‌های قومی ساکن در افغانستان را عامل اصلی در برقراری صلح و ثبات پایدار در این کشور می‌دانیم».

او تاکید کرد که وضعیت نگران کننده افغانستان در حال حاضر در مرکز توجه تاجیکستان و ایران قرار دارد.

آقای رحمان تصریح کرد که در مذاکرات با طرف پاکستان نیز تاکید کرده است که «تاجیک‌ها» و سایر اقوام باید در دولت فراگیر جایگاه شایسته‌ای داشته باشند.

به باور رییس جمهور تاجیکستان صلح و ثبات درافغانستان تنها از راه مشارکت اقوام در دولت فراگیر، تامین می‌شود.

امام علی رحمان گفت که قطع فوری درگیری‌ها و تنش‌ها در ولایت پنجشیر با اعلام آتش‌بس و باز شدن جاده‌ها برای ارایه کمک‌های بشردوستانه به مردم این منطقه، امروزه یکی از مهم‌ترین وظایف تلقی می‌شود.

او افزود: «در این زمینه، ما موافقت کردیم که تمام تلاش خود را برای دست‌یابی به این اهداف و مساعدت در برگزاری مذاکرات بین تاجیک‌ها و طالبان در دوشنبه انجام دهیم».

ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، نیز در این نشست اعلام کرد که بیگانه‌گان نتوانستند برای افغانستان امنیت بیافرینند؛ افغان‌ها باید خودشان سرنوشت خود را رقم بزنند.

رییسی افزود که دولت فراگیر در افغانستان می‌تواند نماینده همه مردم باشد و مشکلات این کشور را حل کند.

آقای رییسی تاکید کرد که حضور داعش در افغانستان نه تنها برای این کشور، بلکه برای منطقه خطرناک است و ایران و تاجیکستان با رشد هرگونه جریان تروریستی در منطقه مخالف هستند.

این در حالی است که عمران خان، نخست وزیر پاکستان در توییتی گفته است که پس از مذاکرات با رهبران همسایه افغانستان به ویژه امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان، مذاکرات با طالبان را روی ایجاد دولت فراگیر آغاز کرده است.

تاکید تاجیکستان و ایران روی دولت فراگیر در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد