تاکید-هند-و-جاپان-بر-ایجاد-نظام-فراگیر-در-افغانستان

نخست‌وزیران هند و جاپان بر لزوم ایجاد نظام سیاسی فراگیر که از همه مردم افغانستان نمایندگی کند، تاکید کرده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر جاپان، روز شنبه( 28 حوت) به هند سفر و با نریندار مودی، همتای هندی‌اش دیدار کرد.

دو طرف اعلامیه مشترک را نشر کرده که در آن به مساله افغانستان نیز پرداخته شده است. مودی و همتای جاپانی‌اش تاکید کرده‌اند که برای تحقق صلح و ثبات در افغانستان از نزدیک همکاری می‌کنند.

دو طرف بر اهمیت رسید‌گی به بحران بشری، ترویج حقوق بشر و اطمینان از ایجاد یک نظام سیاسی فراگیر در افغانستان که به صورت واقعی از همه طرف‌ها نمایند‌گی کند، تاکید کرده‌اند.

فومیو کیشیدا و نریندرا مودی هم‌چنان بر اهمیت قطع‌نامه ۲۵۹۳ شورای امنیت سازمان ملل (۲۰۲۱) پای فشرده‌اند.

 در این قطع‌نامه به صراحت گفته شده است که از خاک افغانستان برای پناه دادن، آموزش، برنامه‌ریزی یا تامین مالی اقدامات تروریستی، استفاده نباید شود.

هند و جاپان هم‌چنان خواستار اقدام هماهنگ علیه همه گروه‌های تروریستی، از جمله گروه‌های تحریم‌شده توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد، شده‌اند.

نخست‌وزیران هند و جاپان هم‌چنان در مورد مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله جنگ اوکراین و آزمایش موشکی کوریای شمالی بحث و گفتگو کرده‌اند.

در همین حال خبرگزاری رویترز گزارش داده است که نخست‌وزیر جاپان در دیدار با همتای هندی خود از سرمایه‌گذاری ۵ تریلیون ین جاپانی معادل ۴۲ میلیارد دالر در این کشور خبر داده است.

رویترز می‌نویسد که نخست‌وزیر جاپان و نریندرا مودی، نخست‌وزیر هند، برای تقویت امنیت در بحبوحه بحران اوکراین و بهبود روابط اقتصادی بین دو کشور دیدار کردند.

تاکید هند و جاپان بر ایجاد نظام فراگیر در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد