تاکید-پنج-عضو-دایمی-شورای-امنیت-بر-ایجاد-دولت-فراگیر-در-افغانستان

پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد توافق کرده اند که به طالبان برای تشکیل دولت فراگیر فشار بیاورند.

به گزارش افغان نیوز؛ پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد افغانستان تشکیل جلسه داده و همه به توافق رسیدند که همه قدرت‌ها بر طالبان فشار خواهند آورد تا پس از تسلط نظامی به افغانستان، اداره فراگیرتر تشکیل دهند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، پس از این نشست به خبرنگاران گفته است که همه قدرت‌های شورای امنیت خواهان یک افغانستان صلح‌آمیز و باثبات هستند که در آن کمک‌های بشردوستانه بدون مشکل و بدون تبعیض توزیع شود.

گوترش افزوده: «آنها به دنبال افغانستانی هستند که حقوق زنان و دختران در آن رعایت شود، افغانستانی که پناهگاه تروریسم نباشد و دارای دولتی فراگیر با حضور نماینده تمام اقشار مردم باشد».

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا و وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه و روسیه در این نشست حضوری ملاقات کردند ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل متحد از طریق مجازی در این نشست حضور داشت.

نشست پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان به ابتکار لیز تروس، وزیر خارجه بریتانیا دایر شده است و یک مقام امریکایی آن را «سازنده» توام با «همگرایی زیاد» توصیف کرده است.

ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل متحد، تاکید کرده است که این پنج قدرت خواهان یک دولت فراگیر در افغانستان هستند. او افزوده است: «توافق نظر در همه بخش‌ها وجود دارد».

پیش از این طالبان درخواست کرده بودند که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کنند اما؛ امریکا که در کمیته اعتبارسنجی حضور دارد، اعلام کرده است که هیچ تصمیمی پیش از پایان اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اوایل هفته آینده، در این زمینه گرفته نخواهد شد.

این در حالی است که طالبان همواره از تشکیل دولت همه شمول یاد کرده و گفته است که هنوز کابینه آنان تکمیل نشده و اعضای کابینه سرپرست هستند.

تاکید پنج عضو دایمی شورای امنیت بر ایجاد دولت فراگیر در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد