تاکید-کشورهای-منطقه-بر-ادامه‌-کمک‌های-بشردوستانه-به-افغانستان

سران برخی کشورهای آسیایی از بحران و فروپاشی نظامی اقتصادی افغانستان ابراز نگرانی نموده و بر ادامه‌ای کمک‌های بشردوستانه به این کشور تاکید کردند.

به گزارش افغان نیوز؛ رهبران برخی کشورهای آسیایی روز یک‌شنبه( 7 قوس) در پانزدهمین نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی«اکو» در ترکمنستان گفته اند که بر ادامه کمک‌های بشری به افغانستان متعهد اند.

عارف علوی، رییس جمهور پاکستان از احتمال فروپاشی اقتصادی و مالی افغانستان هشدار داده و گفت که جهان اسلام باید برای جوگیری از بحران که منجر به درگیری و هرج و مرج در این کشور می‌شود، تلاش کند.

علوی گفت: «کشورهای منطقه باید فوراً برای بازسازی اقتصاد افغانستان همکاری ‌کنند. در بخش نظام صحی و آموزشی، افغانستان را کمک کرده و به کمک‌های بشردوستانۀ شان به مردم افغانستان با هم‌دیگر ادامه دهند».

رییس جمهور پاکستان همچنین گفت که برقراری ثبات در افغانستان امکان اجرا شدن پروژه‌های بزرگ منطقه‌ای را فراهم خواهد کرد.

قربان‌قلی بردی محمدوف، رییس جمهور ترکمنستان در این نشست تاکید کرد که پروژه‌های زیربنایی زمینه را برای همکاری بیشتر کشورهای منطقه و تشویق کشورهای خارجی به سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند که این کار نه تنها برای افغانستان، بلکه به نفع منطقه نیز خواهد بود.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در سخنرانی‌اش در این نشست بر اهمیت بازسازی اقتصاد افغانستان تاکید کرده و افزود که فروپاشی اقتصادی در این کشور، منجر به مهاجرت گسترده خواهد شد که این کار بسیاری کشورها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران در این نشست خواستار همکاری با افغانستان شد و افزود که با نزدیک شدن فصل زمستان این کشور علاوه بر مواد غذایی و مواد سوخت، به کمک‌های مالی نیز نیاز دارد.

این در حالی است که پانزدهمین نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی« اکو» روز یک‌شنبه، 7 قوس در شهر عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان برگزار شد.

در این سازمان افزون بر ترکیه، ایران، پاکستان، افغانستان شش کشور عضو اتحاد جماهیر شوری سابق نیز حضور دارند. در این دور از نشست سران«اکو» نماینده‌ای افغانستان حضور نداشت.

تاکید کشورهای منطقه بر ادامه‌ کمک‌های بشردوستانه به افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد