تجارت-بین-روسیه-و-چین-از-۲۰۰-میلیارد-دالر-فراتر-رفته-است

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه گفته است که همکاری‌های اقتصادی میان مسکو و پکن در سال ۲۰۲۳ فعالانه توسعه پیدا کرده و تجارت از مرز ۲۰۰ میلیارد دالر فراتر رفته است.

به گزارش افغان نیوز؛ کاخ کرملین روز گذشته (شنبه، 9 جدی) اعلام کرد که ولادیمیر پوتین ضمن تبریک سال نو میلادی به شی جین پینگ، رییس جمهوری چین این اظهارات را مطرح کرده است.

در بیانیه کرملین آمرده است که دو اجلاس سران روسیه و چین در ماه‌های مارچ و اوکتبر «انگیزه قدرتمندی» برای توسعه مشارکت همه‌جانبه و همکاری راهبردی میان ۲ کشور در همه زمینه‌ها ایجاد کرده است.

طبق بیانیه، پوتین و شی در فبروری ۲۰۲۲ هدفی را برای رسیدن به ۲۰۰ میلیارد دلار تجارت دوجانبه تا سال ۲۰۲۴ پس از عبور از آستانه ۱۰۰ میلیارد دلاری قبلی در سال ۲۰۱۸ تعیین کرده بودند.

کرملین اعلام کرد که پوتین سال نو میلادی و کریسمس را به چندین رهبر جهان «به غیر از رهبران کشورهای غیردوست» تبریک گفته است.

بر اساس بیانیه، در میان رهبران اروپایی، پوتین تنها به ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان و الکساندر ووچیچ، رییس جمهور صربستان تبریک گفته است.

این در حالی است که شی جین پینگ، رییس جمهور چین از 20 تا 22 مارج 2023 به روسیه سفر کرد و با ولادیمیر پورتین دیدار و گفتگو کرد.

رهبران دو کشور بیانیه مشترکی درباره برنامه‌ای برای توسعه همکاری در زمینه‌های مهم اقتصادی روسیه و چین تا سال ۲۰۳۰ را امضا کردند.

پس از آن ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه از ۱۷ تا ۱۸ اوکتبر ۲۰۲۳ به چین سفر کرد و طی مذاکراتی سه ساعته با شی، درباره مسائل دوجانبه و وضعیت خاورمیانه گفتگو کرد.

تجارت بین روسیه و چین از ۲۰۰ میلیارد دالر فراتر رفته است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد