تحلیل‌گران-داعش-تمرگز-فزاینده‌ای-بر-اروپا-دارد

سی‌ان‌ان به نقل از تحلیل‌گران نگاشته است که داعش تمرکز فزاینده‌ای بر اروپا دارد و رویدادهایی مانند «بازی‌های المپیک پاریس» می‌تواند یکی از اهداف بالقوه این گروه باشد.

به گزارش افغان نیوز؛ بر اساس این گزارش، ادموند فیتون براون، مشاور ارشد نهاد مبارزه با افراط‌‌‌‌گرایی، گفته است: «گرایش‌های قومی-پشتونی طالبان به داعش شاخه خراسان کمک کرده است؛ تا این گروه از دیگر اقوام افغانستان سربازگیری کند».

در این گزارش آمده است که داعش خراسان جاه‌طلبی‌های فراتر از جنوب آسیا دارد و هدف این گروه، هدف‌قراردادن روسیه، اروپای غربی و حتا ایالات متحده است.

سی‌ان‌ان با اشاره به بازداشت دو شهروند افغانستان در آلمان به اتهام طراحی حمله به پارلمان سویدن در ماه جاری، نیز گفته است که یکی از این دو فرد، سال گذشته به داعش خراسان پیوسته بود و برنامه‌های آنان «در مشورت نزدیک با عوامل داعش شاخه خراسان» انجام می‌شد.

این در حالی است که پس از حمله مرگ‌بار گروه داعش بر یک سالون کنسرت در مسکو پایتخت روسیه، تام کاتن و مارکو روبیو، دو سناتور جمهوری‌خواه امریکا گفته‌اند که نگران حملات شاخه خراسان داعش بر خاک امریکا و شهروندان این کشور هستند.

تام کاتن، عضو کمیته اطلاعات سنای امریکا درگفتگو با شبکه خبری فاکس‌نیوز که روز (یک‌شنبه، ۵ حمل) منتشر شد، گفته که آنان به‌شدت نگران حمله گروه داعش بر اهدافی در ایالات متحده و شهروندان این کشور در خارج است.

کاتن در ادامه‌ی گفتگوی خود افزود: «عمیقاً مایه تاسف است که مردم بی‌گناه، زنان و کودکان، در مسکو کشته شدند، اما حمله بعدی می‌تواند بر سفارت‌های امریکا در آسیا و اروپا یا دانش‌آموزان ما در جریان سفر علمی‌شان به اروپا باشد.

این سناتور امریکایی، وضعیت جاری را ناشی از خروج «ناکام» نظامیان امریکایی از افغانستان دانست.

مارکو روبیو سناتور دیگر امریکایی نیز حملات احتمالی داعش بر خاک امریکا را با خروج «فاجعه‌بار» ایالات متحده از خاک افغانستان مرتبط دانست و خاطرنشان کرد که سناتوران در مورد پیامد منفی خروج کامل سربازان خارجی از افغانستان هشدار داده بودند.

روبیو در گفتگویی با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی‌نیوز گفته است: «یکی از دلایلی که نمی‌خواستیم این خروج (از افغانستان) سریعاً رخ دهد، این است که شما به داعش فضای عملیات را فراهم می‌کنید تا خود را مجدداً برای حمله بر اهدافی در خارج سازمان‌دهی کنند.»

این سناتور امریکایی با اشاره به حمله گروه داعش بر پایتخت روسیه، تصریح کرد که این گروه همچنان می‌تواند تهدیدی بر امریکا و شهروندانش باشد.

او در ادامه صحبت‌های خود افزود که آنان نگران حمله احتمالی گروه داعش بر اهدافی در خاک امریکا هستند.

لازم به ذکر است که که گروه داعش در این اواخیر حملات مرگ‌باری را در بعضی از نقاط خاک افغانستان، ایران و روسیه انجام داده است.

در همین حال حکومت سرپرست همواره ادعا کرده است که به هیچ گروه تروریستی به خصوص گروه داعش اجازه حمله به خاک افغانستان را نمی‌دهند. نهادهای بین‌المللی و کشورهای همسایه اما همواره از افزایش فعالیت شاخه خراسان داعش در افغانستان و حمله احتمالی این گروه بر کشورهای غربی ابراز نگرانی کرده بودند.

مارک روبیو چند روز پیش هم با ارایه طرحی خواستار توقف کمک‌های مالی واشنگتن از طریق سازمان ملل به افغانستان شده بود.

 پیشتر مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا نیز نسبت به تهدیدهای داعش برای امریکا و اروپا ابراز نگرانی کرده بود.

 

تحلیل‌گران: داعش تمرگز فزاینده‌ای بر اروپا دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد