تدامیچی-در-گفتگوهای-صلح-نباید-حقوق-زنان-افغان-پایمال-شود

نمایندۀ خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان با ابراز خوشبینی از روند گفتگوهای جاری صلح با طالبان گفت که در جریان این تلاش ها نباید حقوق زنان افغان پایمال شود.

به گزارش افغان نیوز: تدامیچی یاماموتو، نمایندۀ خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان، نزدهم جون در اجلاس شورای امنیت این سازمان در نیویارک، گفت که استقبال از گفتگوهای مستقیم ایالات متحده امریکا با طالبان در سطح بین المللی به پیمانه وسیع جریان دارد و متحدان افغانستان بطور خاص جرمنی و قطر برای گفتگوهای بین الافغانی آماده می‌شوند.

نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان تاکید کرد که طالبان باید به گفتگوهای بین الافغانی حاضر شوند. اما وی خطاب به شورای امنیت این سازمان گفت، در گفتگوهای صلح باید حقوق زنان پایمال نشود.

آقای یاماموتو با اشاره به نشست اخیر در مسکو که در آن برخی سیاسیون افغان اشتراک داشتند گفت: "شماری از افغان‌های مطرح این فرصت را یافتند که در اوآخر ماه می با نماینده‌گان طالبان تبادل نظر کنند. همه این تلاش‌ها باید به‌سوی یک هدف روان باشد، تا گفتگوهای رسمی بین حکومت افغانستان و طالبان آغاز شود."

تدامیچی یاماموتو به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: "برای صلح افغانستان راه طولانی در پیشروست، اما افغانستان عضو دایمی سازمان ملل متحد است، به تلاش‌های مشترک که می بینیم، گفته می‌توان که به راه درست روان هستیم."

در همین حال، سیما سمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز در شورای امنیت سازمان ملل متحد با تاکید بر نقش زنان در پروسه صلح گفت:​ "زنان همه مناطق افغانستان به حفظ قانون اساسی ما تاکید می‌کنند، آن‌ها می‌خواهند روی حقوق زنان، سایرحقوق بشری و دموکراسی در گفتگوهای سیاسی معامله نشود و برای گفتگوهای صلح، برای بحث بخشی از اجندا نشود."

این در حالیست که تا اکنون زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان شش دور گفتگوها را با نماینده‌گان طالبان در قطر انجام داده‌است.

تدامیچی: در گفتگوهای صلح نباید حقوق زنان افغان پایمال شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد