تداوم-مخالفت-اردوغان-با-پیوستن-سویدن-به-ناتو

رییس‌جمهور ترکیه گفته که این کشور مخالفت خود با پیوستن سویدن به ناتو را لغو نخواهد کرد مگر این‌که این کشور پناه‌دادن به گروه‌هایی تروریستی را متوقف کند.

به گزارش افغان نیوز؛ رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه گفته است که این کشور مخالفت خود با پیوستن سویدن به ناتو را لغو نخواهد کرد مگر این‌که این کشور پناه‌دادن به گروه‌های که آنکارا آن‌ها را تروریست می‌داند، متوقف کند.

سویدن و فنلاند سال پار پس از تهاجم روسیه به اوکراین، برای عضویت در ناتو درخواست دادند که ترکیه و پولند هنوز پیشنهاد سویدن را تایید نکرده‌اند.

ترکیه بارها گفته که سویدن باید اقدامات بیشتری را علیه حامیان حزب غیرقانونی کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و اعضای شبکه‌ای که آنکارا مسوول کودتای ۲۰۱۶ می‌داند، بردارد. 

اردوغان در سخنرانی پس از جلسه‌ کابینه گفت که ترکیه از سویدن انتظار دارد پناه‌دادن به اعضای هر دو گروه را متوقف کند.

اردوغان افزوده است: «همه باید بپذیرند که با اجازه‌دادن به تروریست‌ها برای تظاهرات در مرکزی‌ترین میادین شهرهای‌شان، نمی‌توانند با ترکیه دست دوستی بدهند».

سویدن می‌گوید به بخشی از توافقی که سال گذشته با ترکیه در مادرید منعقد شد، با هدف رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی آنکارا، از جمله وضع قانون جدید ضد تروریسم در ماه جاری، پابند بوده‌است.

اما؛ ترکیه می‌گوید که تغییر قوانین سویدن در شرایطی که حامیان پ‌ک‌ک در این کشور تظاهرات می‌کنند، «بی‌معنا» است.

پیش از این رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه عضویت فنلند در ناتو بدون سویدن را پذیرفته بود و این کشور رسماً عضو ناتو شد.

اخیراً روابط شماری از کشورها با سویدن پس از به آتش کشیدن نسخه‌ای از قرآن، تیره شده‌است.

 

 

تداوم مخالفت اردوغان با پیوستن سویدن به ناتو

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد