تعلیق-تحصیل-دختران؛-وزیران-خارجه-۱۲-کشور-واکنش-نشان-دادند

وزیران خارجه‌ ۱۲ کشور جهان در بیانیه‌ مشترک تصمیم تعلیق تحصیل دختران از سوی امارت اسلامی را محکوم کردند.

به گزارش افغان نیوز؛ این بیانیه‌ از سوی وزیران خارجه‌ کشورهای استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان، هلند، ناروی، اسپانیا، سوئیس، بریتانیا و امریکا همچنین نماینده عالی اتحادیه اروپا منتشر شده است.

وزیران خارجه ۱۲ کشور جهان گفته‌اند که «اقدامات ظالمانه»‌ امارت اسلامی علیه دختران و زنان افغان بی‌امان و سیستماتیک بوده است.

آنان تاکید کرده که در ۱۶ ماه گذشته، امارت اسلامی دست‌کم ۱۶ فرمان صادر کرده‌اند که آزادی زنان را محدود می‌کند.

در بیانیه وزیران خارجه‌ این کشورها آمده است که چنین سیاست‌ها و اقدامات، بی‌توجهی امارت اسلامی به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مردم افغانستان را آشکار می‌سازد.

آنان گفته‌اند که امارت اسلامی با این اقدامات خود شان را بیشتر از مردم افغانستان و جامعه‌ جهانی منزوی می‌کنند.

در این بیانیه آمده است: «ما از طالبان می‌خواهیم که فورا اقدامات ظالمانه‌ جدید در رابطه با تحصیلات دانشگاهی برای زنان و دختران را کنار بگذارند و بدون تاخیر، تصمیم موجود برای منع دسترسی دختران به مکتب‌های متوسطه را لغو کنند».

وزیران خارجه ۱۲ کشور جهان گفته‌اند سیاست‌های امارت اسلامی که برای حذف زنان از زندگی عمومی طراحی شده‌اند، پیامدهایی بر نحوه‌ تعامل کشورهای با امارت اسلامی خواهد داشت.

این در حالی است که وزارت تحصیلات عالی در مکتوبی عنوانی دانشگاه‌های دولتی و خصوصی، گفته است که تحصیل دختران تا امر ثانی تعطیل است.

امریکا، آلمان، بریتانیا، سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی، دیدبان حقوق بشر و... این تصمیم را محکوم کرده‌اند.

 

 

تعلیق تحصیل دختران؛ وزیران خارجه ۱۲ کشور واکنش نشان دادند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد