تنظیم-سازوکار-مشترک-ایران-و-افغانستان-برای-صادرات-نفت

محمد صدیقی‌فر، سرقنسول ایران در ولایت هرات گفته که قرار است سازوکار مشترک برای صادرات نفت از ایران به افغانستان تنظیم شود.

به گزارش افغان نیوز؛ خبرگزاری فارس گزارش داده محمد صدیقی‌فر، سرقنسول ایران در هرات روز گذشته (دوشنبه، ۳ میزان) در سفر به شهر تایباد ایران به خبرنگاران گفته است: «در یک ملاقات دیپلماتیک که با والی هرات صورت گرفت، قرار شد که یک استاندارد و سازوکار مشترک برای صادرات سوخت از مبدا ایران به مقصد افغانستان تعیین و تنظیم شود».

سرقنسول ایران در هرات افزوده است که صادرات مشتقات نفتی از ایران به افغانستان دارای یک مشکل اساسی است و در برخی موارد محموله مورد نظر به مشکل می‌خورد و به کشور باز می‌گردد.

به‌گفته‌ او شماری از تاجران ایرانی «مواد هایدروکربنی» را تحت عنوان «گازوئیل» و یا «بنزین» به افغانستان صادر می‌کنند که به ‌دلیل اختلاف ملاک‌های ارزیابی در گمرک دوغارون ایران و گمرک اسلام‌قلعه افغانستان، مشکلی برای کامیون‌ها و رانندگان بوجود می‌آورد.

آقای صدیقی‌فر گفته است که راهکار ایران این است که دریچه مشترک گمرکی میان دو کشور برقرار شود یا اداره استندرد افغانستان در مرز مستقر شده و محموله‌ها را قبل از خروج از خاک ایران، صحت سنجی کند.

او گفته است که طرف ایرانی پنج سال می‌شود که در حال پی‌گیری سازوکار مشترک در راستای صادرات نفتی میان دو کشور هستند اما؛ افغانستان تا اکنون راهکارهای ایران را نپذیرفته است.

این در حالی است که اداره ملی استندرد افغانستان طی سال جاری ده‌ها تانکر حامل نفت کم کیفیت وارد شده از ایران را بازگردانده است و سه روز پیش نیز این اداره اعلام کرد که ۷۵ تانکر تیل کم ‌کیفیت را به ایران بازگردانده است.

تنظیم سازوکار مشترک ایران و افغانستان برای صادرات نفت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد