تهران-برای-ایجاد-حکومت-همه-شمول-در-کابل-کمک-می‌کند

وزیر خارجه ایران در سفرش به روسیه گفته است که تهران برای ایجاد یک حکومت همه شمول در افغانستان کمک می‌کند.

به گزارش افغان نیوز؛ حسین امیر عبداللهیان، نخست وزیر ایران در نخستین سفرش به حیث وزیر خارجۀ این کشور به روسیه می‌گوید که تهران تلاش می‌کند تا در آینده نزدیک نشست وزیران خارجۀ کشورهای همسایه افغانستان، به شمول روسیه را دایر کند.

نخست وزیر ایران پس از دیدار با سرگی لاوروف، نخست وزیر روسیه در یک نشست خبری مشترک در مسکو گفت که در مسایل منطقه‌ای دیگاه ایران و روسیه مشابه و نزدیک به هم است و «روی موضوعات تعیین کننده در حوزه‌ای مناسبات بین‌الملل، مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی با هم گفتگو کردیم. دیدگاه‌های ما، نگاه‌های مشترک و نزدیک به هم است».

آقای عبداللهیان همچنان گفته است که ایران برای ایجاد یک حکومت همه‌شمول در افغانستان کمک می‌کند.

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به افغانستان گفته که در دیدار با وزیر خارجۀ ایران با تمرکز بسیار روی وضعیت افغانستان تاکید شد که مردم این کشور مستحق رفاه و آسایش اند و آن‌ها هستند که حق تصمیم‌گیری در مورد آینده کشورشان را دارند. سرگی لاوروف، شرایط اقتصادی کنونی در افغانستان را بسیار وخیم خوانده است.

وزیر خارجه روسیه گفته که از پیوستن ایران به حیث عضو کامل سازمان همکاری شانگهای، استقبال و گفته است: «ما از تصمیم‌های نشست سازمان همکاری شانگهای در شهر دوشنبه برای آغاز پروسۀ پیوستن ایران به این سازمان به حیث یک عضو کامل استقبال می‌کنیم. در حال حاضر ایران به حیث ناظر می‌تواند عملاً در همه فعالیت‌های سازمان همکاری شانگهای، از جمله در کار گروه تماس این سازمان + افغانستان، سهیم باشد. اهمیت این پروسه در حال افزایش است و بدیهی است که ما علاقمندیم به طور موثر از آن استفاده کنیم».

این در حالی است که نشست اخیر سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به تاریخ دو هفته پیش در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان دایر شد و افغانستان یکی از موضوعات مورد بحث آن بود.

تهران برای ایجاد حکومت همه شمول در کابل کمک می‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد