تهران-طرف‌های-ثالث-در-این-اقدام-نقش-دارند

پس از آن که آلبانیا اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود با ایران را به‌خاطر حملات سایبری قطع می‌کند، تهران در واکنشی گفت: حمله به زیر ساخت‌های حیاتی کشورها را مردود می‌داند.

به گزارش افغان نیوز؛ وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ای اتهامات آلبانیا را رد کرد و گفته است: «جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از کشورهای هدف حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی خود، هرگونه استفاده از فضای سایبری به‌عنوان ابزاری برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی سایر کشورها را مردود می‌داند و محکوم می‌کند».

وزارت خارجه ایران تصمیم دولت آلبانیا به قطع رابطه سیاسی را نسنجیده توصیف کرده و گفت که طرف‌های ثالثی در این اقدام نقش داشته‌اند.

در بیانیه وزارت خارجه ایران آمده است: «نوع اقدام و نقش‌آفرینی طرف‌های ثالث در ساخته و پرداخته کردن این ادعاها علیه جمهوری اسلامی ایران، نشانگر اعمال نفوذ کشورهای حامی تروریسم و فتنه‌آفرین در این زمینه است».

روابط تهران و تیرانا طی سال‌های گذشته به دلیل حضور اعضای سازمان مجاهدین خلق، از گروه‌های مخالف حکومت جمهوری اسلامی در آلبانی پر تنش بود.

در این بیانیه آمده است: «آلبانی که با اعلام این موضوع قصد دارد روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کند، سال‌هاست به گروهک منافقین که از گروه‌های تروریستی شناسنامه‌دار محسوب می‌شود، پناه داده است».

ایران سازمان مجاهدین خلق را گروهی «تروریستی» می‌داند و در بیانیه امروز خود نیز تاکید بر حضور اعضای این سازمان در آلبانی کرده است.

آلبانی از سال ۲۰۱۳ به درخواست ایالات متحده امریکا و سازمان ملل، میزان اعضای سازمان مجاهدین خلق است. حدود ۳ هزار نفر از اعضای این سازمان در این کشور مستقر هستند.

پیش از واکنش تهران، کاخ‌سفید نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به دنبال حمله سایبری به آلبانیا «تدابیر بیشتری» بر ضد تهران اتخاذ خواهد کرد.

واشنگتن گفته است که پس از چند هفته تحقیق درباره حمله سایبری دو ماه پیش به آلبانیا به این نتیجه رسیده که دولت ایران مسوول این حمله بوده است.

وزارت خارجه ایران در بیانیه خود آورده که امریکا در این زمینه واکنش نشان داد و گفته است: «صدور فوری بیانیه دولت آمریکا و همچنین استقبال رسانه‌های صهیونیستی از این تصمیم، از وجود برنامه‌ای از پیش طراحی‌شده برای فضاسازی سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران حکایت دارد».

با این حال دولت آلبانیا صبح امروز به سفیر ایران در تیرانا اطلاع داد که همه کارکنان دیپلماتیک، فنی، اداری و امنیتی این کشور باید ظرف ۲۴ ساعت خاک آلبانیا را ترک کنند.

آلبانیا از سال ۲۰۰۹ به عضویت ناتو درآمد و خواهان پیوستن به اتحادیه اروپا نیز است.

تهران: طرف‌های ثالث در این اقدام نقش دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد