توافق-پنج-قدرت-اتمی-برای-جلوگیری-از-جنگ-هسته‌ای

روسیه، انگلیس، آمریکا، چین و فرانسه در بیانیه‌ای کم‌سابقه تاکید کردند که جنگ هسته‌ای قابل بردن نیست و باید از گسترش بیشتر چنین سلاح‌هایی جلوگیری کرد.

به گزارش افغان نیوز؛ آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه پنج کشوری هستند که به طور رسمی دارندگان بمب و تجهیزات جنگی هسته‌ای شناخته می‌شوند و به این دلیل به عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل حق وتو دارند.

این حق به پنج کشور یاد شده امکان می‌دهد هر قطعنامه پیشنهادی مطرح شده در شورای امنیت را به تنهایی رد و مانع تصویب آن شوند.

پنج قدرت هسته‌ای در بیانیه مشترکی که سوم ژانویه (۱۳ دی) منتشر شد تاکید کرده‌اند که بر سر جلوگیری از گسترش بیشتر سلاح‌های اتمی اتفاق نظر دارند.

این پنج کشور می‌گویند: «عمیقا اعتقاد دارند» که باید جلوی گسترش سلاح اتمی گرفته شود و برای رایزنی درباره آن در نشستی که قرار است امسال برگزار شود و فرانسه هماهنگی آن را برعهده گرفته شرکت خواهند کرد.

از زمان امضای پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای (ان‌پی‌تی) در سال ۱۹۶۸ تا کنون به ندرت پیش آمده که پنج دارنده رسمی سلاح اتمی بیانیه مشترکی صادر کنند.

مطابق پیمان ان‌پی‌تی، که تعداد امضاءکنندگان آن اکنون به حدود ۱۹۰ کشور می‌رسد، کشورهایی به عنوان دارنده سلاح اتمی به رسمیت شناخته می‌شوند که پیش از ژانویه ۱۹۶۷ چنین جنگ‌افزارهایی را آزمایش و تولید کرده‌اند.

بر این پایه دارندگان به رسمیت‌شناخته شده سلاح اتمی همچنان همان پنج عضو دائم شورای امنیت هستند، گرچه هند، پاکستان، کره شمالی و اسرائیل نیز دارندگان غیررسمی سلاح هسته‌ای به شمار می‌روند.

توافق پنج قدرت اتمی برای جلوگیری از جنگ هسته‌ای

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد