جامعه-جهانی-باید-حقوق-زنان-افغان-را-تضمین-کند

وزیر امور زنان به مناسبت هشت مارچ( روز هم‌بستگی زنان) از جامعه بین‌المللی خواست تا حقوق و دست‌آوردهای بیست سال اخیر زنان افغان را در پروسه صلح تضمین نماید.

به گزارش افغان نیوز: حسینه صافی، وزیر امور زنان، امروز یک‌شنبه(۱۷، حوت) به همین مناسبت گفت که تمامی نهاد‌های ملی و بین‌المللی باید از زنان در پروسه صلح حمایت کنند؛ زیرا قربانی اصلی جنگ زنان هستند. 

خانم صافی افزود که پروسه صلح در وضعیت حساس و تاریخی قرار دارد و زنان افغانستان از ارزیابی توافقنامه طالبان با امریکا از سوی اداره جو بایدن استقبال می‌کند و باید حکومت امریکا از نظریات زنان که از ادرس حکومت افغانستان در پروسه صلح برای مردم امریکا ارائه شده حمایت نماید. 

به گفته خانم صافی؛ وزارت امور  زنان پیش از این وزارت پالسی ساز بود و همه انتقاد از ناکارایی آن داشت؛ اما اکنون این نهاد به اداره پالسی ساز و اجراییه مبدل شده و برنامه انکشاف و توان بخشی زنان از وزارت احیا و انکشاف دهات به این وزارت منتقل شده است. 

او تاکید کرد که این وزارت به تازگی معینت توان بخشی اقتصادی زنان را نیز در چارچوپ وزارت امور زنان برای توان‌بخشی زنان در عرصه اقتصادی ایجاد کرده است. 

وزیر امور زنان بیان کرد که زنان اکنون در عرصه سیاسی بیشتر از گذشته مشارکت دارند، زیرا معاون اجتماعی و اقتصادی والی‌ها زنان هستند. 

رولا غنی، بانویی نخست کشور در پیامی تصوری در مراسم بزرگ‌داشت از هشتم مارچ گفت که زنان افغانستان در بیست سال گذشته در بازسازی و ترقی سهم ارزنده داشته اند. او تاکید کرد؛ زنان امروز زنان ده سال پیش نیستند و در تمام عرصه‌های زندگی پیشرفت‌های خوبی کرده اند. 

خانم غنی افزود که زنان افغانستان در برابر هر گونه طرح در پروسه صلح که دست‌آوردها و ارزش‌های بیست سال گذشته در آن نادیده گرفته شود، ایستادگی خواهند کرد.

این درحالی است که وزارت امور زنان از هشتم مارچ" روز همبستگی زنان" با شعار" زنان افغان، مدافع جمهوریت و حامیان صلح پایدار" تجلیل کرده است.

جامعه جهانی باید حقوق زنان افغان را تضمین کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد