جامعه-جهانی-خواستار-توقف-کشتار-غیرنظامیان-شد

فرستادگان و نمایندگان ویژه‌ی اتحادیه‌ی اروپا، فرانسه، ایتالیا، آلمان، ناتو، ناروی، بریتانیا و ایالات متحده‌ی امریکا از طالبان خواسته اند تا جلو حملات بهاری شان را بگیرند و از کشتن غیرنظامیان خودداری کنند.

به گزارش افغان نیوز: در بیانیه‌ی مشترکی که روز جمعه (۱۷ ثور) از سوی نمایندگان این کشورها به نشر رسید، از طالبان خواسته شده تا جلو حملات بهاری شان را بگیرند و از حمله به غیرنظامیان خودداری کنند.

در این بیانیه هم‌چنان از طالبان خواسته شده که حملات شان را در نزدیکی شفاخانه‌ها، مکتب‌ها، دانشگاه‌ها، مساجد و دیگر مکان‌های غیرنظامیان متوقف کرده و  به  ترورهای هدف‌مند علیه فعالان مدنی، علما، خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای، مدافعان حقوق بشر، کارمندان صحی و سایر غیر نظامیان، پایان دهند.

این کشورها و نهادها، هم‌چنان تأکید کرده اند؛ مخالف استقرار هر دولتی در افغانستان اند که برای ثبات منطقه تهدید باشد و به قطع‌نامه‌ی ۲۵۱۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در سال ۲۰۲۰ تصویب شد، پایبند هستند.

در بیانیه آمده است: «تقاضای گسترده و صادقانه‌ی مردم افغانستان را برای پایان دادن به جنگ و برقراری صلح عادلانه تأیید کرده و تصریح می‌کنیم که چنین صلحی تنها از طریق یک توافق‌ سیاسی فراگیر و مذاکره‌ی میان‌افغانی به دست می‌آید.»

صادر کنندگان بیانیه، هم‌چنان با اشاره به خروج نیروهای خارجی از افغانستان، تعهد کرده اند که به کمک‌های خود برای حفظ دست‌آوردها و حقوق همه افغان‌ها از جمله زنان و اقلیت‌ها، پس از خروج نیز ادامه خواهند داد.

این کشورها و نهادها هم‌چنان از طالبان و حکومت افغانستان خواستند تا مانع حملات تروریستی القاعده، داعش و سایر گروه‌های تروریستی شوند و از جذب، آموزش و جمع‌آوری کمک‌های مالی به آن‌ها جلوگیری کنند.

این درحالی است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ امریکا برای صلح افغانستان امروز در تویتی نوشته است: اگر گروه طالبان صلح را انتخاب نکند، ایالات متحده از افغان‌هایی که برای دوام جمهوریت تلاش می‌کنند، حمایت خواهد کرد.

جامعه جهانی خواستار توقف کشتار غیرنظامیان شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد