جهان-برای-جلوگیری-از-فروپاشی-اقتصاد-افغانستان-اقدام-کند

دبیر کل سازمان ملل متحد از فروپاشی اقتصادی افغانستان ابراز نگرانی کرده و از کشورهای جهان خواسته تا برای پیش‌گیری از این فروپاشی اقدام کنند و به اقتصاد افغانستان وجه نقد تزریق نمایند.

به گزارش افغان نیوز؛ دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان« یوناما» با نشر بیانیه‌ای گفته است آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد روز گذشته( دوشنبه، 19 میزان) گفته است که بحران بشری در افغانستان در حال رشد است و دست کم 18 میلیون نفر که نیمی از جمعیت افغانستان می‌شود را متاثر کرده است.

اما؛ دبیر کل سازمان ملل متحد از ارائه خدمات برای مردم افغانستان اطمینان داده است.

به نقل از بیانیه آنتونیو گوترش هشدار داده است که کمک‌های بشری جان انسان‌ها حفظ می‌کند اما؛ اگر اقتصاد افغانستان سقوط کند، این موضوع مشکلی را حل نخواهد کرد. او تاکید کرده؛ نیاز است تا اطمینان حاصل شود که از سقوط اقتصادی افغانستان جلوگیری می‌شود.

گوترش افزوده که پیش از تسلط طالبان در ماه اگست، اقتصاد شکننده افغانستان که طی بیست سال گذشته با کمک‌های خارجی سرپا نگه داشته شده بود، تحت تاثیر خشکسالی و کووید۱۹ قرار گرفته بود.

دبیر کال سازمان ملل متحد بیان کرده است که در حال حاضر با مسدود شدن دارایی‌ها و توقف کمک‌های توسعه‌ای، اقتصاد افغانستان در حال فروپاشی است.

او تاکید کرده که بانک‌ها در حال بسته شدن هستند و خدمات ضروری چون مراقبت‌های صحی در بسیاری از مناطق به حالت تعلیق در آمده است. «ما نیاز داریم تا راه‌هایی را پیدا کنیم که اقتصاد دوباره نفس بکشد».

گوترش تصریح کرده که طالبان پس از تسلط در افغانستان، وعده‌های مختلفی چون حفاظت از حقوق زنان، کودکان، اقلیت‌ها و کارمندان پیشین دولت را داده اند که باید به آن پایبند باشند.

بااین حال پس از تسلط طالبان و فروپاشی دولت پیشین با فرار غنی، سازمان‌های بین‌المللی از فروپاشی اقتصاد و سیستم صحی افغانستان هشدار داده اند.

جهان برای جلوگیری از فروپاشی اقتصاد افغانستان اقدام کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد