جهان-نباید-از-نقض-حقوق-بشر-در-بلخاب-چشم‌پوشی-کند

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به فاجعه جاری در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل می‌گوید که جامعه بین‌المللی نباید از افزایش نقض حقوق بشر در افغانستان چشم‌پوشی کند.

به گزارش افغان نیوز؛ این سازمان، روز دوشنبه( ۶ سرطان) در رشته توییتی نوشت که طالبان به عنوان حاکمان کنونی در افغانستان، مسئولیت اصلی پایان‌دادن به حملات علیه غیرنظامیان و تضمین عدالت را دارند.

عفو بین‌الملل از گزارش‌های مربوط به اعدام‌های خودسرانه و آسیب رساندن به غیرنظامیان در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل ابراز نگرانی کرده است.

این سازمان گفته است که طرفین درگیر جنگ موظف اند در تمام درگیری‌ها قوانین جنگ را به طور کامل رعایت کنند و از آسیب رساندن به غیرنظامیان و اشیاء مربوط به غیرنظامیان خودداری کنند.

این سازمان همچنین گفته‌است که طالبان باید از مسدود کردن وسایل ارتباطی و جلوگیری از رسیدن نیازهای ضروری به بلخاب اجتناب کنند.

به گفته این سازمان، جریان آزاد اطلاعات از منطقه درگیری باید رعایت شود.

این سازمان گفته‌است: «مسدود کردن راه مواصلاتی و حمل و نقل نیازهای ضروری برای رسیدن به ساحه یک جنایت جنگی است.»

پیش از این، دیده‌بان حقوق بشر هم از طالبان خواسته‌بود که «جنایات جنگی» در بلخاب را متوقف کنند.

پاتریشیا گاسمن؛ معاون بخش آسیایی سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفت که گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از کشتار خودسرانه مردم توسط طالبان در بلخاب وجود دارد که این نوع کشتار و «جنایات جنگی» باید متوقف شود.

او در توییتی نوشت که نیروهای طالبان به انتقام مقاومت مسلحانه در این ولسوالی چندین زندانی را اعدام کرده‌اند.

ریچارد بنت؛ گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان از گزارش‌ها در مورد نقض حقوق بشر در ولسوالی بلخاب ابراز نگرانی کرده و گفته‌است که طرف‌های درگیر باید به قوانین بین‌المللی و حقوق بشر احترام بگزارند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در افغانستان، امروز دوشنبه، ۶ سرطان در توییتی نوشته‌است که گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از قتل‌های فراقانونی، آوارگی شهروندی، تخریب اموال و سایر موارد نقض حقوق بشر در ولسوالی بلخاب وجود دارد.

او افزوده‌است که تایید این گزارش‌ها به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات، قطع اینترنت و محدودیت رسانه‌ها و مانیتورهای منابع انسانی به معلومات دشوار است.

او گفته‌است که طرف‌های درگیر باید به قوانین بین‌المللی و کنوانسیون حقوق بشر احترام بگزارند.

شورای جهانی هزاره نیز خواستار اقدام فوری نهادهای بین‌المللی برای مهار فاجعه در بلخاب شده است.

شورای جهانی هزاره از وضعیت امنیتی و بحران حقوق بشری در ولسوالی بلخاب سرپل ابراز نگرانی شدید کرده و از نهادهای حقوق ‌بشری خواسته که با اقدامات سریع، جلو گسترش فاجعه در بلخاب را بگیرند.

جهان نباید از نقض حقوق بشر در بلخاب چشم‌پوشی کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد