حدود-درصد-خانواده‌های-افغان-به-آب-آشامیدنی-سالم-دسترسی-ندارد

همزمان با روز جهانی زمین، برنامه توسعه‌یی سازمان ملل متحد گفته که افغانستان از خشک‌سالی و تغییرات اقلیمی رنج می‌برد و باید برای پشتیبانی از این کشور اقدام‌های موثری انجام شود.

به گزارش افغان نیوز؛ برنامه توسعه‌ی سازمان ملل متحد امروز ( دوشنبه، 3 ثور) در خبرنامه‌ای به مناسبت روز جهانی زمین گفته است که ۷۹ درصد از خانواده‌های افغان به آب آشامیدنی سالم دست‌رسی ندارند.

در این خبرنامه آمده است که افغانستان از خشک‌سالی و تغییرات اقلیمی رنج می‌برد و باید برای پشتیبانی از این کشور اقدام‌های موثری انجام شود.

این سازمان می‌گوید که افغانستان در سال ۲۰۲۳ ششمین کشور آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیمی و چهارمین کشور آسیب‌پذیر از رویدادهای طبیعی شناخته شده است و باید توجه‌ای جدی صورت بگیرد.

در همین حال، دبیر کل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی زمین گفته است که تغییرات اقلیمی جهانی، آلودگی هوا و تنوع زیستی زمین را تهدید می‌کند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد به مناسبت این روز گفته است که تغییرات اقلیمی، آلوده‌گی هوا و تنوع زیستی، زمین را تهدید می‌کند و خواستار حفاظت از زمین در برابر تغییرات اقلیمی و رویدادهای دیگر شده است.

آقای گوترش گفته است: «در روز زمین، ما باید از سیاره خود حمایت کنیم؛ سیاره‌ای که توسط تغییرات اقلیمی، آلوده‌گی و از دست دادن تنوع زیستی تهدید می‌شود. پس باید متحد شویم.»

با این حال، افغانستان در میان ۱۰ کشور آسیب‌پذیری شدید از تغییرات اقلیمی و رویدادهای طبیعی قرار دارد و نهادهای سازمان ملل متحد همواره از تاثیرات ناگوار تغییرات اقلیمی بر زنده‌گی مردم افغانستان هشدار داده‌اند و خواستار کمک جامعه جهانی برای مقابله با تاثیرات آن در کشور شده‌اند‌.

این در حالی است که در بیست‌و‌هشتمین کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد که از ۳۰ نوامبر تا ۱۲ دسامبر سال گذشته در دبی برگزار شده بود، رهبران جهان، فعالان محیط زیست، پژوهشگران، صاحبان شرکت‌های بزرگ و چند‌ملیتی و نماینده‌گان نزدیک به ۲۰۰ کشور جهان حضور داشتند و در این نشست بر حفاظت از تغییرات اقلیمی تاکید کردند.

حدود 80درصد خانواده‌های افغان به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد