حذف-نام-اشرف-غنی-از-گزارش‌های-سیگار

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان« سیگار» از پنهان کاری وزارت‌های دفاع و خارجه امریکا در مورد خروج از افغانستان انتقاد کرده و گفته است در این اواخر از او خواسته شده است که ۲ هزار ۴۰۰ مورد اطلاعات از جمله نام اشرف غنی، رییس جمهور فراری افغانستان را از گزارش‌‌های این اداره حذف کند.

به گزارش افغان نیوز؛ جان سوپکو، بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان گفته است، تنها زمانی که دسترسی به اطلاعات محدود شده از سوی وزارت خارجه و پنتاگون آزد شود، می توان تصویر کاملی از آنچه در افغانستان رویداده و نشانه‌ها و هشدارهای مربوط به آن را به دست آورد.

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان گفته است که این وزارتخانه‌ها «به دلیل نگرانی‌های امنیتی» دستور داده که برخی گزارش‌ها به طور موقت از دسترس خارج شوند.

وزارت خارجه امریکا گفته می‌خواهد مطمین شود اطلاعاتی که منجر به شناسایی افغان‌های متحد امریکا و سازمان‌های همکار آن می‌شود، از این مجموعه حذف شده‌است.

اما؛ سیگار گفته با آن‌که از سوی کنگره برای تحقیق درباره شرایط منتهی به سقوط دولت و ارتش افغانستان مامور شده، وزارت دفاع امریکا، از سال ۲۰۱۵ تاکنون به درخواست اشرف‌غنی جلو انتشار مجموعه‌ای از اطلاعات را گرفته‌است.

جان سوپکو گفته که در پی سقوط دولت افغانستان، وزارت خارجه امریکا، بدون آن‌که بر تهدید مشخصی علیه افراد انگشت بگذارد از او خواسته‌است که دسترسی به گزارش‌های این نهاد را موقتا مسدود کند.

به گفته آقای سوپکو، وزارت خارجه به تازگی از او خواسته که ۲۴۰۰ مورد اطلاعات را از گزارش‌های خود حذف کند ولی؛ سیگار پس از بازبینی این درخواست‌ها، تنها چهار مورد را واجد شرایط حذف دیده و باقی موارد را دست‌نخورده گذاشته است.

به گفته بازرس ویژه امریکا، برخی از این درخواست‌ها از جمله حذف نام اشرف‌غنی؛ رییس جمهوری سابق افغانستان از گزارش‌ها، «عجیب و غریب» بوده‌است.

آقای سوپکو وزارت دفاع امریکا را نیز متهم کرد که انتشار علنی اطلاعات مربوط به «کارآیی نیروهای امنیتی افغانستان» را محدود کرده‌است.

او افزود: «دسترسی به تمام اطلاعاتی که شما لازم دارید تا بدانید نیروهای امنیتی افغان توانایی جنگ واقعی را دارند یا خانه‌ای کاغذی در آستانه سقوط اند، از جمله میزان تلفات، جراحات، قدرت واحدها، مشکلات و کمبودهای آموزشی، آمادگی عملیاتی و تاکتیکی رهبران نظامی افغان و ارزیابی جامع کادر رهبری نیروهای امنیتی از سوی پنتاگون محدود شده‌است».

آقای سوپکو گفته‌است برای پاسخ به پرسش‌های پیرامون سقوط دولت افغانستان باید بدانیم که دولت امریکا از چه جزئیاتی، تا کجا و از چه زمانی با خبر بوده و چگونه بر اساس اطلاعاتی که داشته عمل کرده‌است.

این در حالی است که پس از فرار اشرف غنی، دولت پیشین سقوط کرد و طالبان بر افغانستان در 24 اسد تسلط یافت. با تسلط طالبان تمامی نیروهای امریکایی و متحدانش بر بنیاد توافق نامه صلح امریکا و طالبان، افغانستان را پس از بیست جنگ، ترک کردند.

حذف نام اشرف غنی از گزارش‌های سیگار

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد