حملات-اسراییل-در-رفح-و-واکنش‌های-جهانی-آن

وزارت صحت غزه گفته است که در حمله هوایی نیروهای اسراییلی به یک اردوگاه آوارگان در شهر رفح، ۴۵ نفر از جمله زنان و کودکان کشته شده‌اند. این رویداد واکنش‌های جهانی گسترده‌ای را در پی داشته است.

به گزارش افغان نیوز؛ وزارت امور خارجه‌ی امارت اسلامی افغانستان با نشر اعلامیه‌ای، بار دیگر ادامه جنایت‌ جنگی اسراییل علیه مردم غزه و حملات هوایی به کمپ‌های آوارگان غیرنظامی در شهر رفح که در پی آن، ده‌ها تن به‌شمول زنان و کودکان کشته شده‌اند را به شدیدترین الفاظ محکوم کرده است.
این وزارت می‌گوید که اسراییل هیچ تعهدی به قوانین جنگ ندارد و بر ادامه‌ی کشتار اطفال و زنان ادامه می‌دهد.
این وزارت می‌گوید که  در ۲۳۴مین روز از نسل کشی غزه بار دیگر از سازمان‌های بین المللی و کشورهای موثر اسلامی منطقه می‌خواهد که به مسوولیت خود در قبال مردم غزه عمل کرده و مانع جنایات اسراییل شوند.
با این حال، رهبران کشورهای جهان حمله مرگبار اسراییل به کمپ آوارگان در رفح را نیز محکوم کردند.
جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که اخبار منتشر شده از رفح در مورد حملات اسراییل «وحشت‌زده» شده است. او این حملات را به شدت محکوم کرد.
امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، روز دوشنبه در شبکه اجتماعی اکس نوشته که عملیات اسراییل در رفح باید متوقف شود، زیرا، هیچ منطقه‌ی امنی در رفح برای غیرنظامیان وجود ندارد.
برخی دیگر از کشورهای اروپایی چون ناروی و اسپانیا نیز این حمله را محکوم کردند.
وزیر خارجه اسپانیا گفته است: «اگر اسراییل به نقض حکم دادگاه بین‌المللی دادگستری درباره توقف حمله به رفح ادامه دهد، به دنبال اقدامات مناسب برای اجرای این تصمیم خواهیم بود».
اردوغان حکومت اسراییل را به «تروریزم» متهم کرد و تصریح کرد که این حمله پس از درخواست دادگاه بین‌المللی دادگستری برای پایان دادن به حملات اسراییل در رفح صورت گرفته است.
وزارت خارجه‌ی امارات متحده عربی در بیانیه‌ای این حمله را محکوم و بر اهمیت اجرای حکم دادگاه دادگستری که از اسراییل خواسته بود فورا عملیات نظامی خود در رفح را متوقف کند، تاکید کرد.
عربستان سعودی هدف قرار دادن خیمه‌های آوارگان در شمال غربی رفح را محکوم کرد.
قطر، از میانجی‌گران جنگ غزه، هشدار داده که حمله اسراییل به رفح می‌تواند مانع تلاش‌های میانجی‌گران برای دستیابی به آتش‌بس و تبادل گروگان‌ها شود.
 سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم به تایمز اسراییل گفته است امریکا از گزارش‌های مربوط حمله رفح آگاه و در حال جمع‌آوری اطلاعات بیشتر است.
 ارتش اسراییل اعلام کرده بود که در حمله به جبالیا در شمال نوار غزه یک مقر امنیتی حماس را هدف قرار داده است.
این خبر پس از آن منتشر شد که حماس برای اولین بار در شش ماه گذشته، حمله‌ای راکتی به مرکز اسراییل انجام داده و ۱۲ راکت از رفح به سمت تل‌آویو شلیک کرد. این حمله منجر به تعویق پروازهای میدان هوایی بن گوریون شد.
ارتش اسراییل در روزهای اخیر با وجود دستور دادگاه بین‌المللی دادگستری مبنی بر توقف فوری عملیات این کشور در شهر رفح در جنوب نوار غزه، به بمباران ادامه داده است.
ارتش اسراییل مدعی شد در حمله‌اش دو عضو برجسته حماس را کشته‌اند.
رویترز گزارش داد که حمله هوایی یکشنبه شب به کمپ آوارگان در رفح باعث آتش سوزی شد و دستکم ۴۵ نفر جان باخته‌اند.
وزارت صحت غزه گفت که ۲۳ زن، کودک و سالخورده در میان کشته‌ها هستند و ۲۴۹ نفر دیگر نیز مجروح شدند.

با این حال، سازمان گزارشگران بدون مرز سومین شکایت خود مبنی بر ارتکاب جنایت جنگی علیه خبرنگاران از ارتش اسراییل را در محکمه بین‌المللی لاهه ثبت کرده‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز روز دوشنبه، ( 6 جوزا) اعلام کرده است که به دلیل کشته و زخمی شدن شماری از خبرنگاران در غزه رسما از ارتش اسرائیل شکایت کرده است.
خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که این سازمان مدافع حقوق خبرنگاران در شکایت خود از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه، خواسته است که علیه ارتش اسراییل به دلیل مرگ دست‌کم 9 خبرنگار فلسطینی در غزه پرونده جنایت جنگی تشکیل دهد.
این سازمان از دادستان دیوان کیفری خواسته است که درباره جنایت جنگی احتمالی توسط ارتش اسراییل که به کشته و زخمی شدن دست‌کم ۹ خبرنگار فلسطینی از ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ تاکنون منجر شده تحقیق کند.
گزارشگران بدون مرز گفته است: دلایلی منطقی در دست دارد که نشان می‌دهد ارتش اسراییل برخی از خبرنگاران را کشته و چند خبرنگار دیگر نیز قربانی ارتش اسراییل به غیرنظامیان بوده‌اند.
به گفته آنتوان برنار، معاون مدیر گزارشگران بدون مرز، کسانی که خبرنگاران را می‌کشند «به حق مردم برای دسترسی به اطلاعات حمله می‌کنند.»
دیوان کیفری بین‌المللی لاهه برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، جنایات جنگی و جنایت تجاوز با استناد به «منشور رم» مصوبه سال ۱۹۹۸ میلادی، برپا شد.
اسراییل و امریکا هرچند «اساسنامه رم» را امضا کردند اما؛ با خودداری از نهایی کردن آن، به عضویت این دیوان درنیامده‌اند.
این در حالی است که در هشت ماه گذشته، بیش از صد خبرنگار در غزه جان خود را از دست داده‌ و کمیته حفاظت از خبرنگاران مستقر در نیویورک تعداد قربانیان را ۱۰۷ نفر اعلام کرده است.

حملات اسراییل در رفح و واکنش‌های جهانی آن

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد