خانواده‌های-قربانیان-حکومت-و-جامعه-جهانی-حمله-بر-مکتب-سیدالشهدا-را-به-عنوان-مصداق-«نسل‌کشی»-به-رسمیت-بشناسند

خانواده‌های قربانیان حمله بر مکتب سیدالشهدا و شماری از دانش‌جویان این مکتب امروز یکشنبه(۲۶، ثور) در یک نشست خبری از حکومت و نهادهای بین‌المللی خواستند که این حمله را به عنوان مصداق «نسل‌کشی» به رسمیت بشناسند.

به گزارش افغان نیوز: مکتب سیدالشهدا در هژدهم ثور مورد حمله قرار گرفت که براساس اطلاعات خانواده‌های قربانیان، در این انفجار بیش از ۹۰ دانش‌آموز عمدتاً دختر  کشته و ۲۴۰ تن دیگر زخمی شدند.

خانواده‌های قربانیان و دانش‌جویان می‌گویند که  این حمله به دلیلی که «بی‌دفاع‌ترین» قشر جامعه را هدف قرار داده، «مصداق عینی نسل‌کشی، نقض تمام ارزش‌های انسانی و حقوق بشری» است.

در بخشی از این قطع‌نامه نُه ماده‌ای خانواده‌های قربانیان آمده است که حمله بر مکتب سیدالشهدا ادامه حملات زنجیره‌ای بر مراکز آموزشی، زیارت‌گاه‌ها و مساجد است که به صورت مستمر «جامعه تشیع و هزاره‌ها» را هدف قرار داده و باید از سوی حکومت و نهادهای بین‌المللی به عنوان مصداق «نسل‌کشی» به رسمیت شناخته شود.

خانواده‌های قربانیان هم‌چنان از جامعه جهانی، سازمان ملل متحد، حکومت و سازمان‌های بین‌المللی خواست  که این حمله را از طریق یک کمیسیون حقیقت‌یاب بررسی کنند تا به این ترتیب «جامعه هزاره» و به ویژه دختران از حق تحصیل خود محروم نشوند.

در قطع‌نامه آمده است که حکومت باید به خانواده‌های قربانیان، زخمیان حمله بر مکتب سیدالشهدا و متضرران حادثه رسیده‌گی کند. خانواده‌های قربانیان هم‌چنان خواهان پرداخت غرامت و فراهم‌کردن زمینه درمان زخمیان در داخل و خارج از کشور شده‌اند.

خانواده‌های قربانیان از دولت می‌خواهد که هژدهم ثور، روز حمله، در تقویم کشور به عنوان «روز شهدای معارف» و نیز جاده چهل متره عرفانی به عنوان «جاده شهدای معارف» نام‌گذاری شود.

گفتنی است که حمله بر مکتب سیدالشهدا روز شنبه هفته گذشته ( 18 ثور ) با یک انفجار موتر بمب‌گذاری شده و دو انفجار ماین جاسازی شده انجام شد. براساس آمار های رسمی، در این حمله بیش از 50 نفر دانش آموزان دختر کشته و بیش از 100 تن دیگر زخمی شدند

 

خانواده‌های قربانیان: حکومت و جامعه جهانی حمله بر مکتب سیدالشهدا را به عنوان مصداق «نسل‌کشی» به رسمیت بشناسند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد