خروج-افغان‌های-آسیب-پذیر-اولویت-داده-شود

بیش از ۱۰۰ نهاد غیر دولتی در نامه‌ای از رییس جمهور امریکا خواسته تا برنامه انتقال افغان‌های آسیب‌پذیر را در اولویت قرار دهد.

به گزارش افغان نیوز؛ 103 نهاد غیر دولتی که در بخش‌ توسعه‌یی، بشری، صلح، پناهندگی، مهاجرت و اسکان کار می‌کنند، با ارسال نامه به جک سولیوان، مشارو امنیت ملی امریکا گفته است که افغان در بخش‌های مختلف چون قضا، جامعه مدنی، رسانه‌ها و نهادهای مدافع حقوق بشر در حکومت پیشین کار کردند و اکنون با تهدید مواجه اند.

این نهادها در نامۀ مشترک که از سوی سازمان عفو بین‌الملل نشر شده، از جو بایدن، رییس جمهور امریکا خواسته تا برنامه انتقال افغان‌های آسیب پذیر را در اولویت قرار دهد و اطمینان حاصل کند که آنان به صورت مصون منتقل می‌شوند.

نهادهای غیردولتی از اداره بایدن انتقاد کرده که برنامه انتقال را جدیت دنبال نکرده و آنرا در اولویت قرار نداده است و روند انتقال، پیش از آن‌که دیر شود، باید به سرعت پیگری شود.

مسوولان نهادهای غیردولتی گفته اند که اگر قصر سفید، انتقال را با شتاب به اجرا نگذارد، لکه پاک ناشدنی بر اداره جو بایدن در زمینه تعهدش برای پالیسی خارجی و دفاع از حقوق بشر خواهد بود.

نهادهای غیر دولتی روی شش مورد تاکید کرده و از امریکا خواسته اند تا گروه هماهنگی را برای ایجاد سهولت افغان‌ها ایجاد کند.

دوم اینکه برنامه انتقال برای شهروندان افغانستان، دست کم برای کسانی که با امریکا رابطه دارند و یا هم عزیزان‌شان در این کشور بسر می‌برند، فراهم کند.

سوم اسناد سفر، یاداشت‌های دیپلماتیک و نامه‌های حمایتی را در اختیار افغان‌های آسیب پذیر قرار دهد. در بخش چهارم خواسته شده تا امریکا شمار منابع و نیروی کاری را در پایگاه‌های نظامی در سایر کشورها افزایش دهد تا روند بررسی اسناد در فرصت کوتاه فراهم شود.

پنجم درخواست شده تا با تمامی افغان‌های آسیب پذیر به ویژه کسانی که در برنامه «اس‌آی‌وی»یعنی برنامه ویژه ویزه مهاجرت درخواست داده اند، از طریق آنلاین گفتگو صورت گیرد.

همچنان از امریکا خواسته شده تا برای آن عده از افغان‌های که در برنامه‌های «اس‌آی‌وی و پی۲‌» مستحق شناخته نشده اند، راه‌های بدیل را به اجرا بگذارد و آنها را از افغانستان بیرون کند.

این در حالی است که امریکا و کشورهای متحد آن گفته اند که از ۱۵ تا ۳۰ اگست، بیش از ۱۲۴ تن از شهروندان خارجی و افغان‌های آسیب پذیر را از میدان هوایی کابل انتقال داده اند.

 

خروج افغان‌های آسیب پذیر اولویت داده شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد