خلیل‌زاد-پشت-کردن-به-افغانستان-اشتباه-است

نماینده‌ ویژه پیشین امریکا در امور صلح افغانستان در جلسه استماعیه‌ کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده گفته است که «پشت‌کردن به افغانستان اشتباه است».

به گزارش افغان نیوز؛ زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه پیشین امریکا برای صلح افغانستان که روز پنج‌شنبه ( ۲۶ دلو) برای شهادت درباره‌ «چگونگی عدم اجرای توافقنامه دوحه توسط دولت بایدن» به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا فراخوانده شده بود، گفت: «مبارزه برای افغانستان تمام نشده و فصل آخر افغانستان قطعا نوشته نشده است».

خلیل‌زاد افزود: «بذر ارزش‌هایی که کاشتیم، ممکن است به مرور زمان میوه دهد. این اشتباه است که به کشور (افغانستان) پشت کنیم».

خلیل‌زاد گفته که در رویکرد امریکا در قبال افغانستان در آینده باید واقعیت‌های کنونی در این کشور، منطقه و جهان در نظر گرفته شود و در عین حال، مانند جاهای دیگر بر اساس منافع و ارزش‌های پایدار خود هدایت شود.

او در بیانیه‌ خود درباره‌ توافق دوحه گفت که در نوامبر ۲۰۱۸، دولت ترمپ از او خواست که به وزارت خارجه برگردد و برای توافق به هدف خروج ایمن از افغانستان، دریافت تعهد از طرف ا.ا و دولت افغانستان در مورد نگرانی‌های ایالات متحده در زمینه تروریسم و مذاکره برای پایان جنگ در افغانستان کار کند.

این مقام پیشین امریکا افزوده که پس از بیش از یک سال مذاکره، در ۲۹ فبروری ۲۰۲۰، به دو توافق رسید: یکی با ا.ا و دیگری با دولت افغانستان.

به‌گفته‌ او، این دو توافقنامه یک چارچوب و نقشه راه برای خروج ایالات متحده، مقابله با تروریسم، مذاکرات بین‌الافغانی بین ا.ا و دولت افغانستان، آتش‌بس دایمی و روابط آینده ایالات متحده و افغانستان ارائه می‌کردند.

او بیان کرده که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان طی ۱۴ ماه، عدم استفاده از خاک افغانستان علیه امریکا، مذاکرات بین‌الافغانی و عدم حمله ا.ا به نیروهای امریکایی حین خروج از مفاد توافق دوحه بود.

خلیل‌زاد: پشت کردن به افغانستان اشتباه است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد