دایکندی-با-کمبود-لوازم-و-تجهیزات-صحی-دست-و-پنجه-نرم-می‌کند

مقام‌های محلی ولایت دایکندی با ابراز نگرانی از انتشار گسترده‌ای ویروس کرونا می‌گویند: نبود امکانات بهداشتی و برگشت مهاجرین از ایران باعث شده است که بیماران مشکوک را در جای معتادان نگهداری کنند و یا برای تشخیص از طریق موترهای لینی به کابل بفرستند.

به گزارش افغان نیوز: شیما رستمیان، رییس شورای ولایتی دایکندی به آژانس افغان نیوز گفت که پس از گسترش ویروس کرونا در ایران، صدها مهاجر افغانستانی به ولایت دایکندی برگشته‌اند که این امر انتشار ویروس کرونا را بیشتر کرده است.

خانم رستمیان از نبود آزمایشگاه برای تشخیص ویروس کرونا در دایکندی انتقاد کرده و گفت: « افراد  مشکوک آلوده به ویروس کرونا از طریق موترهای لینی به مرکز کشور فرستاده می‌شوند، اما تشخیص و برگشت نتیجه‌ای آن بیشتر از یک هفته طول می‌کشد».

رییس شورای ولایت دایکندی گفت که صحت عامه این ولایت به دلیل نبود مکان مناسب برای نگهداری افراد مشکوک مبتلا به ویروس کرونا از مساکنی استفاده می‌کند که پیش از این برای درمان معتادان زن ساخته شده بود.

خانم رستمیان گفت که  شورای ولایتی این ولایت بارها از نبود امکانات بهداشتی برای مبارزه با ویروس شکایت کرده و این موضوع را با حکومت مرکزی نیز در میان گذاشته است؛ اما مقام‌های مرکزی توجه نکرده اند؛ زیرا در مرکز « گوش شنوا وجود ندارد».

او افزود: «بسترهای که برای درمان مبتلایان ویروس کرونا در نظر گرفته‌شده است، هیچ‌گونه تجهیزات بهداشتی و حتی آکسیجن ندارد».

سکینه احسانی، سخنگوی والی دایکندی نیز گفت که این ولایت با کمبود امکانات بهداشتی و طبی مواجه است و آزمایشگاه برای تشخیص ویروس کرونا وجود ندارد و این امر باعث شده که صحت عامه دایکندی نمونه‌های مشکوک ویروس کرونا را به کابل بفرستد.

خانم احسانی مهاجران برگشته از ایران و معتادان مواد مخدر را معضل بزرگ در امر انتشار ویروس کرونا دانسته و گفت که مهاجران بدون بررسی وارد این ولایت شده و در تمام ولسوالی‌های دایکندی پراکنده‌ شده‌اند.

احسانی در مورد آمار مهاجرانی که از کشور ایران دوباره به دایکندی برگشته اند، چیزی نمی‌گوید؛ اما تاکید کرد که اداره‌های محلی دایکندی امکانات لازم را در اختیار ندارد تا بتواند روزانه 100 تا 150 مهاجر را بررسی و قرنطین نماید. از سوی هم، در سراسر دایکندی 54 هزار معتاد وجود دارد که معضل جدی این ولایت در انتشار ویروس کرونا است.

سخنگوی والی دایکندی گفت که برای درمان و قرنطین ساختن مبتلایان ویروس کرونا 20 بستر ظرفیت وجود دارد و قرار است که یک شفاخانه 50 بستر نیز به‌زودی فعال شود.

خانم احسانی با بیان اینکه بیشترین رویدادهای مشکوک و مثبت ویروس کرونا در ولسوالی میرامور دایکندی به ثبت رسیده، گفت که تاکنون سه رویداد مثبت کرونا در این ولایت به ثبت رسیده است که از آن میان یک مورد فوتی و یک مورد دیگر بهبود یافته است. همچنان 10 فرد مشکوک دیگر چند روز پیش جهت تشخیص به کابل فرستاده شد اما هنوز نتیجه آنان مشخص نشده است.

سخنگوی والی دایکندی در مورد وضع محدودیت‌های روزگردی گفت که قرار است محدودیت‌های روزگردی نسبی در نیلی و سایر ولسوالی‌های دایکندی وضع شود و به همین دلیل اکنون تمامی مکان‌های عمومی طی چند روز گذشته مسدود شده است.

بااین‌همه وزارت صحت عامه کشور از انتشار گسترده ویروس کرونا در دو روز گذشته نسبت به هفته‌های پیش خبر داده و گفته است که در 24 ساعت گذشته 68 رویداد مثبت کرونا به ثبت رسیده که با این رقم شمار مبتلایان ویروس کرونا در 18 ولایت کشور به 349 نفر رسیده که تنها در دو روز گذشته 239 تن به این ویروس مبتلا شده‌اند.

دایکندی با کمبود لوازم و تجهیزات صحی دست و پنجه نرم می‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد