دبیرکل-سازمان-ملل-خواهان-بهبود-وضعیت-زنان-جهان-شد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در مقاله‌ای خواستار بهبود وضعیت زنان جهان در عرصه‌های مختلف شده است.

به گزارش افغان نیوز: در این مقاله که امروز (دوشنبه، ۱۲ حوت) زیر عنوان «تفاوت قدرت جنسیتی» به مناسبت هشتم مارچ، روز جهانی زنان نوشته شده، آمده است که در دهه‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی در بخش حقوق زنان صورت گرفته است، اما در حال حاضر جهان با یک عقب‌گرد قوی در این بخش روبه‌رو است.

 آقای گوترش در این مقاله افزوده است که حفاظت‌های قانونی در برابر تجاوز و بدرفتاری‌های فامیلی در برخی از کشورها رنگ باخته و در شماری دیگر از کشورهای جهان نیز سیاست‌هایی روی‌دست گرفته شده است که زنان را در فقر نگهداشته است.

به گفته‌ی او، این سیاست‌ها زنان را به «تولید مثل» مجبور ساخته و حقوق جنسیتی و تولید مثل زنان را از هر جهت زیر تهدید قرار داده است.

دبیرکل سازمان ملل در این مقاله توضیح داده است که زنان هنوز هم از مقام‌های سطح رهبری از دولت گرفته تا بورد رهبری و مراسم جوایز معتبر، محروم هستند.

آقای گوترش تأکید کرده است که رهبران زنان و چهره‌های مردمی با آزار و اذیت، تهدید و سوءاستفاده روبه‌رو هستند و «وجود نابرابری جنسیتی در بخش معاش نشانه‌ای از تفاوت قدرت جنسیتی می‌باشد».

در بخشی از این مقاله آمده است که آمار و ارقامی که از سوی نهادهای بی‌طرف منتشر می‌شود، نیز بیشتر از مردان به‌عنوان معیار استفاده می‌شود، در حالی که زنان استثنا هستند.

همچنان گفته شده است که زنان و دختران روزانه در حدود ۱۲ میلیارد ساعت کار مراقبت بدون مزد را انجام می‌دهند که در تصمیم‌گیری اقتصادی «نقش چندانی» ندارد.

آنتونیو گوترش در این مقاله پیشنهاد کرده است: "اگر بخواهیم به جهانی شدن منصفانه دست یابیم که برای همه کارساز باشد، باید پالیسی‌های خود را براساس آماری قرار دهیم که سهم واقعی زنان را در نظر بگیرد."

وی در ادامه افزوده است که قرن بیست‌ویکم باید قرن برابری زنان در مذاکرات صلح و مذاکرات تجاری باشد. به گفته‌ی او، زمان آن رسیده است که همه تلاش برای تغییر زنان را متوقف کرده و سیستم‌هایی را تغییر بدهند که مانع از دست‌یابی زنان به «پتانسیل‌های‌شان» می‌شود.

دبیرکل سازمان ملل خواهان بهبود وضعیت زنان جهان شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد