درخواست-انحلال-پارلمان-اسرائیل؛-لاپید-نخست‌وزیر-خواهد-شد

نخست وزیر اسرائیل و یائیر لاپید، وزیر امور خارجه این کشور به عنوان دو رهبر ائتلاف حاکم لایحه را برای انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام ارائه می‌کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ نفتالی بنت، نخست وزیر و یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای گفتند: «پس از امتحان تمام تلاش‌ها برای ایجاد ثبات در ائتلاف، نفتالی بنت و یائیر لاپید تصمیم گرفتند هفته آینده قانون (انحلال پارلمان) را در کنست تصویب کنند».

آنان افزودند که چرخش قدرت نیز به‌طور پیش‌بینی شده انجام می‌شود.

اگر لایحه انحلال پارلمان از سوی نمایندگان تصویب شود یائیر لاپید تا زمان تشکیل دولت جدید نخست وزیر خواهد شد.

پس از انتشار بیانیه مشترک این دو رهبر ائتلاف حاکم، بنت در حالی که در کنار لاپید قرار گرفته بود در سخنانی که از تمامی شبکه‌های اسرائیلی پخش شد گفت: «من و وزیر امور خارجه تصمیم گرفتیم پارلمان را منحل کنیم و درباره تاریخ برگزاری انتخابات جدید توافق کنیم». بنت تایید کرد که لاپید به زودی «نخست وزیر» خواهد شد. 

این انتخابات در صورت موافقت پارلمان در ماه اکتبر برگزار می‌شود که پنجمین انتخابات سراسری در اسرائیل در سه سال اخیر خواهد بود.

این رای‌گیری می‌تواند زمینه را برای بازگشت بنیامین نتانیاهو که اکنون رهبر مخالفان است به قدرت باز کند.

نتانیاهو شامگاه جمعه در واکنش به این موضوع گفت: «برای همه روشن است که شکست‌خورده‌ترین دولت تاریخ به پایان خود رسید است».

او تاکید کرد به‌جای اینکه دنبال یک حزب عربی باشد می‌خواهد «اکثریت جناح راست» را در یک «دولت با ثبات و قوی» متحد کند.

این در حالی است که بنت و لاپید در جون ۲۰۲۱ در یک ائتلاف خاص هشت حزب راست، میانه، چپ و عربی را گرد هم آوردند تا به ۱۲ سال نخست وزیر بنیامین نتانیاهو پایان دهند.

درخواست انحلال پارلمان اسرائیل؛ لاپید نخست‌وزیر خواهد شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد