دو-طرف-همدیگر-را-متهم-می‌کنند

ارمنستان و جمهوری آذربایجان از درگیری‌ گسترده مرزی خبر دادند و یکدیگر را به آغاز دوباره درگیری نظامی متهم می‌کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ درگیری مرزی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بامداد امروز (سه‌شنبه، 22 سنبله) رخ داده و به کشته‌شدن دست‌کم 49 نظامی منجر شده است.

وزارت دفاع ارمنستان با انتشار اعلامیه‌ای جمهوری آذربایجان را متهم کرده که با شلیک توپخانه‌ای، مواضع نظامی این کشور در مناطق گوریس، ستک و جرموک را هدف قرار داده است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان هم در واکنش به این اعلامیه ارمنستان را به «اقدام‌های خرابکارانه» در مناطق مرزی داش‌کسن، کلبجر و لاچین متهم کرد.

در اعلامیه وزارت دفاع آذربایجان آمده است که ارتش ارمنستان مواضع نظامیان این کشور را هدف قرار داده‌اند.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، گفته که در این درگیری‌ها دست‌کم ۴۹ نیروی نظامی این کشور کشته شده‌اند.

ایروان اعلام کرد که با استناد به توافق همکاری روسیه، از یک بلوک امنیتی به رهبری روسیه، سازمان پیمان امنیت جمعی و همچنین شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کمک خواهد کرد.

ایران جمهوری خواستار «خویشتن‌داری» دو طرف و «حل‌وفصل اختلاف‌ها از روش‌های مسالمت‌آمیز» شدند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این درگیری‌ها گفت که از نظر تهران، هرگونه تغییر در مرزهای جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان غیرقابل‌قبول است.

این در حالی است که درگیری میان دو کشور بر سر منطقه کوهستانی قره‌باغ نخستین‌بار در اواخر دهه ۱۹۸۰ آغاز شد. در آن زمان هر دو کشور تحت حاکمیت شوروی سابق بودند و نیروهای ارمنستان بخش‌هایی از قلمرو نزدیک قره‌باغ را تصرف کردند. 

این منطقه از نظر بین‌المللی، تا مدت‌ها قلمرو جمهوری آذربایجان شناخته می‌شد اما؛ جمعیت ارمنی زیادی دارد. 

قره‌باغ، سال‌ها است که به یکی از مناطق مناقشه‌برانگیز میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان تبدیل شده است.

نزدیک به دو سال پیش زمزمه‌هایی از امکان مذاکرات صلح قره‌باغ مطرح شد اما؛ جمهوری آذربایجان آن را رد و در نهایت راه به جایی نبرد.

تنش‌ها در منطقه قره‌باغ در دوران به قدرت رسیدن پاشنیان در ارمنستان افزایش یافت و این منطقه در چند سال اخیر به محل تقابل نظامی دو طرف تبدیل شده است.

دو طرف همدیگر را متهم می‌کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد