دومین-ماژول-ایستگاه-فضایی-چین-به-فضا-رفت

دولت چین اعلام کرده است که دومین ماژول ایستگاه فضایی بدون سرنشین خود را که «ونتیان» نام دارد به فضا پرتاب کرده‌است.

به گزارش افغان نیوز؛ «ونتیان» با حدود ۲۰ تن وزن، در حالی که هیچ فضانوردی را به همراه نداشت، در ساعت ۲:۲۲ بعد از ظهر به وقت محلی (۶:۲۲ به وقت گرینویچ) توسط موشک «لانگ مارچ 5از مرکز پرتاب «ون‌چانگ» واقع در استان هاینان چین به فضا پرتاب شد.

این ماژول تقریباً ۱۸ متر طول دارد و قطر آن ۴.۲ متر است و قرار است پس از رسیدن به محل، در کنار اولین ماژول پرتاب شده یعنی «تیان‌هه» که ماژول اصلی محسوب می‌شود و از آوریل ۲۰۲۱ در مدار است، پهلو بگیرد.

گفته می‌شود که برای کارشناسان چینی عملیات پرتاب این ماژول یک چالش جدی بود؛ زیرا پرتاب موفقیت آمیز و استقرار آن در مدار، مستلزم صرف دقت بسیار بالا و حتی استفاده از یک بازوی روباتیک است. ماژول‌ها در واقع کابین‌هایی هستند که یا به عنوان سکونتگاه‌های فضانوردان و یا آزمایشگاه‌هایی برای فعالیت‌های تحقیقاتی آنها عمل می‌کنند.

طبق معلومات سه فضا برای خواب، یک توالت و یک آشپزخانه در ماژول «ونتیان» طراحی شده است و قفسه‌هایی برای انجام آزمایش‌های علمی نیز وجود دارد

این ماژول در صورت خرابی ایستگاه فضایی، به عنوان یک پلتفرم پشتیبان برای کنترل ایستگاه فضایی عمل می‌کند.

ایستگاه فضایی چین که در زبان چینی «تیانگونگ» (کاخ آسمانی) و در سطح بین‌الملل با نام اختصاری CSS (یا همان Chinese space station) نامیده می‌شود، قرار است تا پایان سال جاری میلادی بطور کامل عملیاتی شود.

سومین ماژول آزمایشگاهی چین نیز در ماه اکتبر پرتاب شود تا این ایستگاه فضایی بتواند شکل نهایی خود را که مانند حرف T است، بگیرد و فضانوردان بتوانند تحقیقات فضایی خود را آغاز کنند.

طبق گزارش‌ها بزرگی کل این مجموعۀ فضایی، به اندازه ایستگاه فضایی «میر» است که متعلق به اتحاد جماهیر شوروی پیشین و سپس روسیه بود و در نهایت در ۲۳ مارس ۲۰۰۱ میلادی از مدار خارج شد.

پکن چندین دهه است که میلیاردها یورو را صرف برنامه فضایی خود کرده است و انتظار می‌رود این ایستگاه فضایی دست‌کم ۱۰ سال عمر کند.

دومین ماژول ایستگاه فضایی چین به فضا رفت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد