دیدار-رهبران-چین-و-روسیه-در-سمرقند

رییس جمهور چین و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در حاشیه نشست سران شانگهای در شهر سمرقند ازبیکستان دیدار کردند.

به گزارش افغان نیوز؛ شی جین پینگ، رییس جمهور چین با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه روز پنج‌شنبه( 24 سنبله) در نخستین دیدار روبه‌رو پس از جنگ اوکراین، گفت: «از دیدار دوباره با دوست قدیمی‌ خود بسیار خوشحال» است.

دیدار رهبران چین و روسیه در فضای صمیمی صورت گرفته و پوتین شی را «رفیق عزیز و دوست عزیز» خطاب کرده و گفته است: «ما برای موقعیت متعادل دوستان چینی خود در رابطه با بحران اوکراین ارزش زیادی قایل هستیم».

پوتین افزوده است: «ما سوالات و نگرانی شما را در این باره درک می‌کنیم. در جلسه امروز ما البته موضع خود را توضیح خواهیم داد، هرچند قبلاً در این مورد صحبت کرده‌ایم».

چین از محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین که کرملین آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد، خودداری کرده است.

خبرگزاری تاس روسیه، گزارش داده پوتین گفته است: سازمان همکاری شانگهای (SCO) باید به‌عنوان بستری برای تعامل سازنده تقویت شود.

رییس جمهور چین نیز گفته که در شرایط یک بیماری همه‌گیر جهانی، ما همچنان به برقراری تماس‌های استراتژیک موثر، به‌ویژه از طریق تماس‌های تلفنی، ادامه می‌دهیم.

پوتین افزوده است که این سازمان کشورهای با تمدن‌ها و فرهنگ‌های مختلف را گرد هم می‌آورد که اولویت‌های سیاست خارجی و مدل‌های توسعه ملی متفاوتی دارند.

به گفته او، سازمان همکاری شانگهای بزرگ‌ترین سازمان چندملیتی است که نزدیک به نیمی از جمعیت جهان را در یک زمان کوتاه تاریخی، متحد می‌کند.

گفتنی است که شی جین‌ پینگ از زمان ریاست‌ جمهوری در سال ۲۰۱۳ تاکنون، ۳۹ بار با پوتین ملاقات کرده است.

آخرین باری که شی و پوتین ملاقات کردند، چند هفته پیش از حمله روسیه به اوکراین بود که هر دو شراکت «بدون محدودیت» را اعلام کردند و قول همکاری بیشتر علیه غرب را دادند.

دیدار رهبران چین و روسیه در سمرقند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد