دیدبان-حقوق-بشر-ارزیابی-خود-از-افغانستان-را-در-شورای-امنیت-ارائه-می‌کند

دیدبان حقوق بشر گفته است که ارزیابی خود از بازماندگان نقض حقوق بشر در افغانستان را برای پیش‌گیری و پاسخگویی به شورای امنیت ارایه می‌کند.

به گزارش افغان نیوز؛ دیدبان حقوق بشر امروز (چهارشنبه، ۴ اسد) در نامه‌ای از شورای امنیت این سازمان خواسته است که جهان در رویکردش با افغانستان، حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان و دختران را در اولویت قرار دهد.

در نامه‌ای دیدبان حقوق بشر، از شورای امنیت سازمان ملل خواسته شده که سوءاستفاده کنندگان را زیر نظر داشته باشد.

هدر بار، مسوول بخش زنان دیدبان حقوق بشر سازمان ملل در این مورد گفته است: «وضعیت در افغانستان در حال حاضر جدی‌ترین بحران حقوق زنان در جهان است». هدر بار افزوده که ارزیابی مستقل می‌تواند یک واکنش بین‌المللی موثرتر به این وضعیت وخیم را راهنمایی کند اما؛ برای انجام این کار، باید به زنان و دختران و سایر بازماندگان نقض حقوق اولویت داده شود.

بار تاکید کرده است: «هدف ارزیابی مستقل باید تغییر فوری واکنش جامعه بین‌المللی به وضعیت افغانستان باشد که تاکنون ناسازگار، ناکارآمد و به اندازه کافی بر حقوق بشر تمرکز نکرده است».

این در حالی است که قطعنامه شورای امنیت در ماه مارچ ۲۰۲۳ از سازمان ملل خواست تا ۱۷ نوامبر یک ارزیابی واحد و مستقل را با توصیه‌های آینده‌نگر برای رویکرد منسجم انجام دهد و به شورای امنیت ارایه کند.

دبیرکل سازمان ملل، برای پیشبرد این هدف فریدون سینیرلی اوغلو را به‌عنوان هماهنگ‌کننده ویژه منصوب کرد.

 

 

دیدبان حقوق بشر ارزیابی خود از افغانستان را در شورای امنیت ارائه می‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد