دیدبان-حقوق-بشر-رسانه‌های-محلی-در-افغانستان-زیر-تهدید-قرار-دارند

دید‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرده است که رسانه‌های محلی در افغانستان از سوی مسوولان حکومت‌های محلی تهدید می‌شوند.

به گزارش افغان نیوز؛ دیدبان حقوق بشر امروز(دوشنبه، 16 حوت) گفته است که که مقام‌های مسوول خشونت‌های گسترده‌ای علیه رسانه‌های افغانستان در مرکز و ولایت‌ها انجام داده‌اند و نشر گزارش‌های انتقادی در این کشور را به شدت محدود کرده‌اند.

این نهاد با یادآوری از سانسور رسانه‌ای، افزوده است که وضعیت خبرنگاران به ویژه خبرنگاران زن در ولایت‌ها بدتر از کابل است.

دیدبان حقوق بشر در این گزارش از بازداشت، ضرب‌وشتم و تهدید خبرنگاران از سوی مسوولان محلی یادآوری و گفته است که خبرنگاران از روی ناچاری دست به خودسانسوری می‌زنند و تنها خبرنامه‌ها و رویدادهای رسمی را پوشش می‌دهند. در گزارش‌ آمده است که خبرنگاران زن با شدیدترین گونه سرکوب مواجه شده‌اند.

فرشته عباسی، پژوهشگر افغانستان در دید‌بان حقوق بشر گفته است: «آزار و حمله طالبان به خبرنگاران در خارج از مناطق اصلی شهری عمدتاً گزارش نشده است. آزار و اذیت‌ها باعث شده که رسانه‌ها در ولایت‌های دوردست خودسانسوری کنند یا کلاً بسته شوند».

عباسی تاکید کرده است: «در بسیاری از ولایات، طالبان عملاً گزارش‌دهی در مورد طیف وسیعی از موضوعات را حذف کرده‌اند و زنان خبرنگار را از این حرفه بیرون کرده‌اند».

دیدبان حقوق بشر گفته است:  تخمین زده می‌شود که ۸۰ درصد از زنان خبرنگار در سراسر افغانستان از زمان تسلط طالبان در اگست ۲۰۲۱ شغل خود را از دست داده یا این شغل را ترک کرده‌اند و صدها رسانه نیز بسته شده‌اند.

دید‌بان حقوق بشر در این گزارش با ۲۴ خبرنگار و دیگر کارمندان رسانه‌ای در ۱۷ ولایت کشور صحبت کرده است. به نقل از این گزارش، خبرنگاران در ولایت‌ها گفته‌اند که نشرات آنان از سوی مسوولان محلی به طور گسترده و فعال نظارت می‌شود.

خبرنگاران به نهاد گفته‌اند که محتوای گزارش‌های‌شان را پیش از نشر با ریاست‌های اطلاعات و فرهنگ ولایت‌ها شریک می‌کنند.

در گزارش آمده است؛ مقام‌ها به مسوولان رسانه‌ها گفته‌اند که چه چیزی را نشر کنند و چه مطالبی را نشر نکنند.

این نهاد تصریح کرده است که به مسوولان رسانه‌ها هشدار داده شده که نشرات آنان در تضاد با سیاست‌های حاکمان کنونی نباشد و اعمال خشونت‌بار آنان بازتاب داده نشود.

دید‌بان حقوق بشر گفته است که خبرنگاران بازداشت‌های خودسرانه، افزایش قیمت مواد غذایی و سایر مواردی که به حاکمیت ربط دارد را انعکاس داده نمی‌توانند و در صورت تخلف از این دستور مورد  شکنجه قرار می‌گیرند.

این نهاد در گزارش خود آورده است که مقام‌ها به همه خبرنگاران زن گفته‌اند که دست از کار بکشند و عده معدودی که اجازه کار دارند دیگر نمی‌توانند نقشی داشته باشند که در آن با مردم رودررو می‌شوند.

فرشته عباسی، پژوهشگر این نهاد گفته است: «دریافت اخبار از مناطق روستایی افغانستان هرگز آسان نیست. سرکوب رسانه‌ها در ولایات هم برای خبرنگاران و هم برای افرادی که سوءاستفاده‌های گزارش‌نشده به زنده‌گی‌شان آسیب می‌زند، خطرناک است».

او از جامعه جهانی خواسته است که حاکمان کابل را تحت فشار قرار دهد تا به حملات و خشونت علیه رسانه‌ها پایان دهند.

این در حالی است که نهادهای حامی رسانه‌ها در کشور از مسدود شدن 40 درصد رسانه‌های کشور در شش ماه گذشته خبر داده و گفته اند که با مسدود شدن رسانه‌ها 60 درصد خبرنگاران مرد و 80 درصد خبرنگاران زن بیکار شده‌اند.

دیدبان حقوق بشر: رسانه‌های محلی در افغانستان زیر تهدید قرار دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد