دیگرباشان-جنسی-زیر-حاکمیت-طالبان-مصونیت-ندارند

دیدبان حقوق بشر و سازمان جهانی حمایت از دگرباشان (OutRight Action International) می‌گویند که دگرباشان جنسی در افغانستان تحت حاکمیت طالبان، در شرایط بسیار سخت و با افزایش تهدیدها بر علیه حیات و مصونیت خود مواجه‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ دیدبان حقوق بشر و سازمان جهانی از دگرباشان(OutRight Action International) امروز( چهارشنبه، 6 دلو) با نشر گزارشی گفته است که گزارش‌های متعددی وجود دارد که طالبان افراد دگرباش را بر اساس گرایش جنسی و یا هویت جنسی شان مورد تهدید قرار داده و با آنان حمله کرده‌اند.

این گزارش بر اساس گفتگو با 60 دیگرباش تهیه شده است.

در گزارش آمده است که تعدادی از دگرباشان توسط اعضای خانواده، همسایه‌ها و حتی شرکای جنسی آنان که اکنون طرفدار طالبان شده‌اند نیز مورد بدرفتاری قرار گرفته‌اند.

در گزارش دیدبان حقوق بشر و سازمان حمایت از دگرباشان آمده است که تعدادی از دگرباشان جنسی‌خانه‌های خود را ترک کرده و از ترس تعقیب طالبان و طرفداران طالبان متواری شده‌اند.

جی لیستر فِدر، از مقام‌های بخش تحقیق و مطالعات اضطراری سازمان OutRight Action International گفته است: «به سختی می‌توان بیان کرد که بازگشت دوباره‌ی طالبان به قدرت تا چه اندازه برای دگرباشان جنسی افغانستان ترسناک و ویرانگر بوده است».

در گزارش آمده است که طالبان بر قوانین دولت پیشین که رابطه‌ی جنسی با همجنس را جرم می‌دانست تاکید کرده‌اند و برخی رهبران طالب نشان دادند که موقف‌شان بر علیه دگرباشان جنسی بسیار شدید و قاطع است.

به نقل از گزارش، یکی از سخنگویان طالبان در ماه اکتبر به خبرگزاری رویترز گفته است: « جامعه دگرباشان جنسی… این امر بر خلاف شریعت و قانون اسلام است».

در گزارش آمده است که یکی از قضات طالبان پیش از سقوط کابل به روزنامه Tabloid Bild جرمنی گفته بود: «برای دگرباشان جنسی، فقط دو مجازات وجود دارد: یا سنگسار شوند و یا دیوار بالای‌شان تخریب شود».

یک مرد هم‌جنس‌گرا گفته است که طالبان او را در یک پاسگاه امنیتی توقیف و لت‌وکوب کردند. این مرد دگرباش مدعی شده است که طالبان به‌طور گروهی بر وی تجاوز کردند و همچنین به او گفتند: «از این به بعد هر زمانی که بخواهیم می‌توانیم تو را پیدا کنیم و هر کاری خواسته باشیم با تو می‌کنیم».

یک هم‌جنس‌گرای زن هم گفته است که بعد از به قدرت رسیدن طالبان، مردان فامیل او به طالبان ملحق شده و به او گفته‌اند به خاطر گرایش جنسی‌اش او را خواهند کشت.

دیدبان حقوق بشر تصریح کرده با وجود این‌که طالبان به‌صورت مکرر وعده داده‌اند که به حقوق بشر احترام می‌گذارند اما؛ موارد زیادی از نقض حقوق‌بشر و بدرفتاری در سطح کشور از سوی این گروه مشاهده شده است.

هدر بار، معاون مدیر حقوق زنان سازمان دیدبان حقوق بشر گفته است: «طالبان به‌طور صریح اظهار کرده‌اند که احترامی برای حقوق دگرباشان قائل نیستند».

هدربار گفته است؛ بسیار مهم و حیاتی است که دولت‌های ذی‌دخل به‌طور عاجل فشارهای لازم را بر طالبان وارد کنند تا آنها به حقوق دگرباشان احترام بگذارند.

طالبان تا کنون به این گزارش دیدبان حقوق بشر و سازمان جهانی حمایت از دگرباشان چیزی نگفته‌اند.

دیگرباشان جنسی زیر حاکمیت طالبان مصونیت ندارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد