رشد-و-توسعه-افغانستان-به-نفع-منطقه-است

جمشید خواجه‌یوف، معاون نخست وزیر ازبیکستان می‌گوید که توسعه و رشد افغانستان به نفع کشورهای منطقه از جمله ازبیکستان است.

به گزارش افغان نیوز؛ جمشید خواجه‌یوف، معاون نخست وزیر ازبیکستان که سرپرستی هیات 45 نفری این کشور را برعهده دارد، روز گذشته( یک‌شنبه، 7 عقرب) در گشایش نمایشگاه کالاهای تجاری ازبیکستان در کابل این اظهارات را مطرح کرده است.

آقای خواجه‌یوف افزوده است که افغانستان همسایه خوبی ازبیکستان است و امنیت و ثبات در این کشور به نفع تمامی کشورهای منطقه است.

او گفته است که هیات ازبیکستان وسیع است و تنها پنج وزیر از جمله وزیران ترانسپورت، زراعت، انرژی و اداره خط آهن در ترکیب آن حضور دارند که علاقمند هستند تا در مورد ترانزیت، ترانسپورت و زراعت با مقام ا.ا صحبت  و رای‌زنی داشته باشند.

آقای خواجه‌یوف افزوده است که وزیر جیولوژی و معدن ازبیکستان نیز در ترکیب هیات این کشور است که آماده همکاری و شریک ساختن تجربه ازبیکستان در بخش معادن با افغانستان است.

به گفته او، وزیر زراعت و ذخایر آب ازبیکستان نیز عضور این هیات ازبیکستانی است که تجربه‌های ازبیکستان را در زمینه مدیریت آب و زراعت با افغانستان شریک خواهند کرد.

خواجه‌یوف افزوده است که ازبیکستان مشتاقانه در زمینه حل مشکلات صدور ویزا به تاجران افغانستان تلاش می‌کند و به زودی این مشکلا حل خواهد شد.

یونس مومند، رییس اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان در این مراسم گفته است که سرمایه گذاران و حکومت سرپرست افغانستان علاقمند هستند با ازبیکستان مراودات تجاری و ترانزیت داشته باشند. او گفته است که با تامین امنیت اکنون زمینه خوبی سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف در افغانستان فراهم شده است.

به باور آقای مومند ازبیکستان یکی از کشورهای مهم منطقه و کشورهای اسلامی است که برای افغانستان از لحاظ سرمایه‌گذاری‌ اهمیت به سزای دارد.

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت نیز در مراسم گفته است که تلاش‌های دو جانبه جریان دارد تا سطح تجارت میان افغانستان و ازبیکستان از 600 میلیون به 3 میلیارد دالر افزایش یابد.

آقای عزیزی گفته است که مشکلات ویزای تاجران افغانستان با هیات ازبیکستانی مطرح شده و این هیات وعده حل مشکلات در زمینه صدور ویزا برای تاجران را به جانب افغانستان سپرده است.

به گفته آقای عزیزی با سفر هیات ازبیکستان، دیدگاه مشترکی در زمینه ساخت و ایجاد اتاق مشترک تجاری ازبیکستان - افغانستان به وجود آمده و جانب افغانستان هیات مشخصی را در این زمینه ایجاد خواهد کرد.

او با بیان اینکه بندرحیرتان در راستای افزایش سطح تجارت با ازبیکستان 24 ساعته خواهد شد، از هیات ازبیکستان خواست که در زمینه تامین سهولت‌های بیشتر به بازرگانان افغانستان تلاش‌های جدی نماید.

این در حالی است که هیات 45 نفری ازبیکستان که در ترکیب آن 5 وزیر کابینه این کشور حضو دارند به هدف توسعه تجارت دو جانبه، یافتن راه حل برای مسائل ترانزیتی و افتتاح نمایشگاه کالاهای تجاری آن کشور، وارد کابل شده‌است.

رشد و توسعه افغانستان به نفع منطقه است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد