رقابت-های-منطقوی-برسر-قرارداد-خرید-برق-با-ازبکستان

مسوولان شرکت برشنا می گویند که با خرید برق ده ساله از کشور ازبکستان، یک رقابت منطقوی ایجاد شده و کشور های ایران، ترکمنستان و تاجکستان تا ده سال دیگر نمی توانند تعرفه برق را از پنج سنت افزایش دهند.

به گزارش افغان نیوز: امان الله غالب، رییس شرکت برشنا، امروز سه شنبه( 2، میزان) طی یک نشست خبری در کابل گفت که پیش از این تمامی قراردادهای برق افغانستان یکساله امضا می شد و افزایش قیمت برق از سوی طرف قرارداد، یکی از خطرات چنین قراردادهای کوتاه مدت بود.

این در حالی است که دولت افغانستان با ازبکستان دو روز پیش توافقنامه قرار داد خرید برق ده ساله برای افغانستان را به ارزش ۶۵ میلیون دالر به امضا رساند. هزینه این پروژه ازسوی بانک انکشاف آسیایی پرداخت می شود و قرار است تا دو سال دیگر به طول ۲صد کیلو متر از سرخان الی پلخمری تکمیل شود.

رییس شرکت برشنا گفت: " خطرات که قرار دادهای یک ساله برای افغانستان داشت، این بود که قمیت برق را طرف قرارداد بالا می برد، چون قرداد ما کوتاه مدت و دارای استندارد بین المللی نبود ترکمنستان سال گذشته تعرفه برق خود را از دو سنت به چهار سنت افزایش داد".

آقای غالب گفت که افغانستان به شرط تعرفه کم، یکسان بودن با سیستم برق همسایه ها و این که قرارداد ده ساله ای برق، افغانستان را بتواند شامل سازمان منطقوی انرژی آسیای میانه کند، با ازبکستان قرارداد خرید ده ساله ای برق را امضا کرده است.

رییس شرکت برشنا همچنان در پیوند به لغو صد میلیون دالر از سوی حکومت امریکا به دلیل فساد در بخش انرژی افغانستان توضیح داد و گفت: پولی را که امریکا از کمک های خود لغو کرده، از پول پروژه ها نبوده است. او تاکید کرد که کمک صد میلیون دالری امریکا پولی بوده که قرار بود این کشور در بخش انرژی افغانستان کمک کند و از قرار داد مشخصی لغو نشده است.

از سوی هم، آقای غالب از آوردن اصلاحات در شرکت برشنا یاد کرده و گفت: کمپنی های را که تخطی نموده در دوسال اخیر ۷۰۰ میلیون افغانی جریمه کرده است و بیش از صد تن از زورگویان را که پول صرفیه برق شان را پرداخت نکرده اند، به دادستانی معرفی شده اند.

آقای غالب افزایش ۷۰ مگیوات برق را در چند پارک صعنتی از دست آوردهای شرکت برشنا خواند و گفت که این شرکت برق سه پارک صعنتی پلچرخی، جامعه محمدی و صعنتی سبز را در شهر کابل از ۵۰ مگاوات به ۱۲۰ مگاوات افزایش داده است و در حال حاضر ۱۰۱ فابریکه صنعتی را در ننگرهار، ۴۵۳ فابریکه را در هرات، ۱۹۴ فابریکه را در قندهار و ۲۶۰ فابریکه دیگر را در ولایب بلخ، برق می دهد.

این درحالی است که وزارت مالیه‌ افغانستان در واکنش به برگشت 100 میلیون دالر امریکا اعلام کرد که این پول به دلیل برخی تأخیرها و ظرفیت پایین در مدیریت قبلی اداره ملی برق (برشنا) این کشور از دست رفته است.

رقابت های منطقوی برسر قرارداد خرید برق با ازبکستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد