روسیه-ماهواره-«خیام»-را-ما-ساختیم؛-ایران-از-«ما-است»

سفیر روسیه در تهران گفته که ماهواره خیام را شرکت‌های روسی به سفارش ایران ساخته‌اند و سخنگوی دولت ایران در واکنش نوشت: ماهواره خیام ایرانی با همکاری روسیه به فضا پرتاب شد.

به گزارش افغان نیوز؛ یک روز پس از پرتاب ماهواره خیام به فضا، مقام‌های ایرانی ادعاهایی را درباره توانایی ساخت آن در داخل ایران مطرح می‌کردند، سفارت روسیه در تهران اعلام کرد که ماهواره خیام ساخت شرکت‌های روسی است.

هم‌زمان، ایالات‌متحده نیز هشدار داد که پرتاب ماهواره خیام با قابلیت جاسوسی تهدید جدی برای جامعه جهانی است.

سفارت روسیه در تهران امروز (چهارشنبه، 19 اسد) به بهانه اطلاع‌رسانی درباره بازدید یوری بوریسوف، مدیرکل شرکت دولتی فضایی روسیه (روسکوسموس) و عیسی زارع‌پور و هیئت ایرانی از پایگاه فضایی بایکونور در تاریخ ۹ اوت، با انتشار ویدیویی از پرتاب ماهواره خیام تاکید کرد که ماهواره سنجش از راه دور خیام را شرکت‌های روسی به سفارش طرف ایرانی ساخته‌اند.

پیام سفارت روسیه در تهران به سرعت در فضای مجازی بازنشر شد و رسانه‌های داخلی ایران این خبر را با تیترهایی مانند «ادعای سفارت روسیه در تهران» منتشر کردند.

در همین حال، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ایران، نیز در واکنشی تلویحی به ادعای سفارت روسیه، در توییتر نوشت: «فضا در تسخیر دانش ایرانی؛ ماهواره خیام با دقت تصویربرداری یک متر با همکاری روسیه به فضا پرتاب شد».

به گفته مقام‌های داخلی ایران، اظهارنظر درباره عملکرد دقیق ماهواره خیام تا چند ماه‌ آینده امکان‌پذیر نیست اما؛ دو کشور هنگام پرتاب ماهواره خیام به فضا مدعی شدند که این پرتاب موفقیت‌آمیز و قرارگیری ماهواره یادشده در مدار زمین «نقطه عطف» توسعه روابط دو کشور است و راه‌های همکاری بیشتر را تقویت می‌کند ولی؛ اکنون کمتر از ۲۴ ساعت پس از پرتاب، اختلاف‌ها درباره اینکه کدام کشور سازنده ماهواره خیام است، بالا گرفته است.

ماهواره خیام روز سه‌شنبه (۱۸ اسد) با پرتابگر سایوز از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان، پرتاب شد.

در همین حال، نشریه نشنال امارات متحده عربی پیش‌تر در گزارشی تایید کرده بود که روسیه در قالب یک قرارداد مخفیانه چهارساله با سپاه پاسداران، ماهواره خیام را ساخته است تا تاسیسات نظامی و زیرساخت‌های خلیج‌فارس را رصد کند.

دولت‌های غربی نیز می‌گویند ایران قصد دارد از داده‌های این ماهواره برای مقاصد نظامی استفاده کند اما؛ دولت ایران مدعی است که کاربرد این ماهواره در زمینه‌هایی چون «مدیریت مخاطرات طبیعی، پایش تغییرات کاربری و ساخت‌وسازهای غیرمجاز، مقابله با جنگل‌خواری و پایش مرزها» است.

واشنگتن‌پست پیش‌تر در گزارشی، نوشته بود که روسیه قصد دارد از این ماهواره برای اهداف نظامی خود در اوکراین استفاده کند. به نوشته این روزنامه، «ماهواره خیام می‌تواند توانایی جمهوری اسلامی را برای جاسوسی از اهداف نظامی در سراسر خاورمیانه، افزایش دهد». بر اساس این گزارش از ماهواره خیام برای «شناسایی موقعیت مکانی موشک‌های دوربرد و پیشرفته هایمارس اهدایی آمریکا به اوکراین» نیز استفاده خواهد شد.

روسیه: ماهواره «خیام» را ما ساختیم؛ ایران: از «ما است»

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد