سازمان-ملل-برای-تامین-امنیت-تاسیساتش-به-طالبان-پول-می‌دهد

رویترز گزارش داده است که سازمان ملل متحد برای محافظت از تاسیساتش خود پرداخت نزدیک به شش میلیون دالر را به امارت اسلامی طالبان، پیشنهاد کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ خبرگزاری رویترز گزارش داده است که سازمان ملل متحد برای محافظت از تاسیسات خود پرداخت نزدیک به شش میلیون دالر را به پرسنل وزارت امور داخله طالبان که سرپرست آن زیر تحریم سازمان ملل متحد و امریکا قرار دارد، پیشنهاد کرده است.

رویترز گفته است که سندی را در این مورد مشاهده کرده و نیز یک منبع مطلع این موضوع را تایید کرده است.

بر بنیاد این سند، پول پیشنهادی به عنوان دست‌مزد ماهانه به نیروهای طالبان که از تاسیسات سازمان ملل متحد محافظت می‌کنند، در سال آینده داده خواهد شد.

در سندی که رویترز براساس آن گزارش تهیه کرده است، چهار میلیون دالر برای تامین امنیت در سال ۲۰۲۲ توسط ۲۰ نهاد مرتبط به سازمان ملل که در افغانستان فعالیت می‌کند، تهیه شده است.

توافق‌نامه‌ای نیز با دولت پیشین افغانستان وجود داشته است که براساس آن سازمان ملل متحد به وزارت امور داخله در بدل محافظت از تأسیساتش پول می‌داد.

بخشی بزرگی از چهار میلیون دالر برای دست‌مزد ماهانه به مقدار ۲۷۵ تا ۳۱۹ دالر و نیز کمک هزینه غذایی ماهانه ۹۰ دالر، هزینه می‌‌شود. این پول در گذشته در اطراف پرداخت می‌شد اما؛ اکنون در کابل نیز هزینه خواهد شد.

رویترز نگاشته است که فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد، در پاسخ به پرسش‌هایش در ایملی نوشته است: «سازمان ملل متحد به عنوان یک کارفرما وظیفه دارد که ظرفیت کشورهای میزبان را در شرایطی که پرسنل سازمان ملل در مناطق ناامن کار می‌کنند، تقویت و در صورت لزوم تکمیل کند».

رویترز می‌گوید که این طرح نشان‌دهنده تداوم ناامنی در افغانستان پس از تسلط طالبان، خروج امریکا و سقوط دولت پیشین و نیز کمبود بودجه حکومت طالبان به دلیل قطع‌ کمک‌ها است.

این رسانه امریکایی از قول کارشناسان نگاشته است که پرداخت پول به طالبان این پرسش را خلق می‌کند که آیا تحریم‌های امریکا و سازمان ملل علیه طالبان و رهبران ارشد آن‌ها نقض شده است یا خیر. و آیا سازمان ملل متحد می‌تواند انحراف در مصرف پول را برای مقاصد دیگر تشخیص دهد یا خیر؟

فرحان حق گفته است که بودجه یومانا«دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد» در دست بررسی است و یوناما مطابق با رژیم‌‌های تحریمی سازمان ملل متحد کار می‌کند.

یک مقام وزارت خزانه‌داری امریکا نیز گفته است که طالبان و شبکه حقانی از سوی امریکا تحریم شده است و کسانی که از آن‌ها حمایت کنند، در معرض تحریم امریکا هستند. مقام وزارت خزانه‌داری امریکا از اظهار نظر درباره پیشنهاد سازمان ملل خودداری کرده است.

در گزارش آمده است که یوناما نزدیک به دو میلیون دالر اضافی را برای «خدمات مشابه» خارج از بودجه امنیتی همراه با سایر نهادهای سازمان ملل متحد هزینه می‌کند.

در این سند آمده است که یوناما نزدیک به ۲ میلیون دالر اضافی را «برای خدمات مشابه» خارج از بودجه امنیتی مشترک با سایر آژانس های سازمان ملل هزینه خواهد کرد.

سخنگوی سازمان ملل متحد گفته است که چنین وجوهی به صورت مستقیم به گیرندگان پرداخت می‌شود، بدون دخالت مقام‌های طالبان.

تاکنون مقام‌های امارت اسلامی طالبان تا کنون در این مورد چیزی نگفته‌اند.

این در حالی است که سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله و معاون رهبر طالبان از جمله افراد تحت تحریم امریکا و سازمان ملل است. پولیس فدرال امریکا جایزه بازداشت او را که رهبری شبکه حقانی را نیز بر عهده دارد، ۱۰ میلیون دالر تعیین کرده است.

سازمان ملل برای تامین امنیت تاسیساتش به طالبان پول می‌دهد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد