سازمان-ملل-بیش‌از-میلیون-دالر-نیاز-است

یوناما در گزارش تازه‌ای خود گفته است که برای رسیدگی و فراهم کردن سهولت‌ها برای زلزله‌زدگان ولایت هرات، بیش‌از ۴۰۲ میلیون دالر بودجه نیاز دارد.

به گزارش افغان نیوز؛ دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، بانک جهانی، اتحادیه اروپا و بانک انکشافی آسیایی روزگذشته ( چهارشنبه‌شب، 2 حوت) با نشر گزارش مشترکی گفته است که خسارات زلزله هرات به ۲۶۹ میلیون دالر تخمین شده و در اثر این زلزله بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ تن جان‌باخته و بیش از دو هزار و ۶۰۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

در گزارش مشترک سازمان ملل متحد آمده است که به علت زمین‌لرزه مرگبار ولایت هرات، در بخش آموزش و پرورش، ۱۸۰هزار دانش‌آموز و نزدیک به 4هزار و ۴۰۰ آموزگار نیز متضرر شده‌اند.

بر بنیاد این گزارش، ۲۷۵ هزار تن از باشنده‌های ولسوالی‌های زنده‌جان و انجیل شهر هرات به طور مستقیم از زمین‌لرزه آسیب دیده‌اند و این زمین‌لرزه بر کاروبار نزدیک به 70 درصد از زنان در هرات اثر منفی گذاشته و تا اکنون تنها 10 درصد آنان توانسته‌اند فعالیت‌های شان را از سر بگیرند.

بر بنیاد گزارش سازمان ملل، این امر وضعیت زنان و دخترانی را که در حال حاضر با محدودیت‌های شدیدی از سوی حکومت سرپرست مواجه هستند، تحت تاثیر قرارداده و آن‌ها از بسیاری عرصه‌های زندگی روزمره و عمومی محروم و به کار و تحصیل دسترسی ندارند.

در گزارش مشترک که از سوی سازمان ملل منتشر شده است، آمده است که حادثه‌ای مرگبار ولایت هرات 217 میلیون دلار خسارت فیزیکی مستقیم و 78.9 میلیون دلار خسارت غیر مستقیم در این ولایت به جا گذاشته و برای رسیدگی به این فاجعه در حدود 402.9 میلیون دلار برای بازسازی زیرساخت‌های اساسی در این ولایت نیاز است.

بر اساس این گزارش زمین لرزه مرگبار هرات به 49 هزار و 578 خانه خسارت وارد کرده که از این تعداد 13 هزار و 516 خانه به طور کامل تخریب شده و 36 هزارو 62 خانه به گونه‌ای قسمی تخریب شده است.

اما؛ احمدالله متقی، رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات دراین زمینه به رسانه‌ها گفته است که در قسمت ساختن مسکن از سوی سازمان ملل متحد تاکنون هیچ اقدام عملی صورت نگرفته و امیدوار است که این سازمان مطابق پلان‌های شان در این ولایت برای خانوادهای آسیب‌دیده کمک و مسکن بسازد.

شهاب یکی از باشندگان ولایت هرات به رسانه‌ها می‌گوید که در یک قریه از 600 خانه تنها 200 خانه آسیب ندیده و متباقی به طور کامل تخریب شده و تاکنون هیچ کمکی صورت نگرفته است.

فرید یکی دیگر از باشندگان ولایت هرات گفته است که تاکنون به والسوالی‌های محدودی ازسوی نهادهای داخلی و بین‌المللی کمک توزیع شده است و از آنان خواست که به تمام‌ ولسوالی‌های آسیب‌دیده کمک توزیع نماید.

بر اساس گزارش‌ها، پس از زمین‌لرزه‌های ویرانگر ولایت هرات، شمار زیادی از کشورها و موسسات داخلی و بین‌المللی اعلام کرده‌اند که به آسیب‌دیدگان کمک‌های اضطراری و بشردوستانه ارسال می‌کنند و پس از این زمین‌لرزه‌ها کشوهای ایران، ترکیه، قطر، چین، قزاقستان، اتحادیه اروپا، تاجیکستان، امریکا، چاپان، کمک‌های مردمی از تمام‌ ولایت‌های کشور و شماری از کشورهای دیگر به آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه‌ی هرات کمک بشردوستانه ارسال کرده‌اند.

در گزارش سازمان ملل آمده است که براثر یک رشته زلزله‌ها به بزرگی ۶.۳ در ۷، ۱۱ و ۱۵ اکتبر و چندین پس‌لرزه در ولایت هرات بیش‌از یک هرازو 500 نفر کشته و بیش‌از 2هزارو 600 نفر دیگر زخمی شده و بیش‌از 275 هزار نفر دیگر نفر تحت تاثیر قرار گرفته اند.

بر اساس این گزارش از این میان 17 هزارو 358 زن بادار، 17هزارو  146 کودک، 3هزارو 976 خانواده داری معلولیت، 3هزارو 207 خانواده‌ای سالمند، 6هزارو 806 خانواده‌ای سرپرست زن، 3هزارو 176 نفر مبتلا به بیماری‌های مزمن و 147 هزار کودک زیر 18 سال هستند و ولسوالی‌های هرات، انجیل و زنده جان بیشترین آسیب را دیده و مناطق دورافتاده و اقشار آسیب پذیر بیشترین زیان را متحمل شده اند.

سازمان ملل متحد در این گزارش گفته است که این سازمان و شماری از شریک‌های آنان در کنار مردم افغانستان است و از کشورهای قدرتمند و جامعه جهانی خواست که برای خانواده‌ای آسیب‌دیده ولایت هرات کمک‌های فوری توزیع نمایند.

پیش از این نیز صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) گفته بود که با گذشت بیش از سه ماه، تاثیر زمین‌لرزه‌های هرات همچنان ادامه دارد و نزدیک به ۹۶ هزار کودک از این زمین‌لرزه آسیب‌دیده و در زمستان پیش‌رو نیاز به حمایت صحی و غذایی دارند.

یونیسف در خبرنامه‌ای گفته بود که خانواده‌های آسیب‌دیده از زمین‌لرزه، معیشت و محصولات خود را از دست داده‌ و در معرض خطر گرسنگی و سوءتغذیه قرار دارند و اگر از این کودکان و خانواده‌ها حمایت‌ همه جانبه صورت نگیرد و خدمات مناسب ارایه نشود، زمستان سخت زندگی آنان را تهدید می‌کند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل در این خبرنامه گفته بود که این سازمان تاکنون برای زلزله‌زدگان هرات امکانات صحی و چادر فراهم کرده و بیش‌از ۶۱ فضای آموزشی موقت را برای کودکان ایجاد کرده است و در این برنامه‌های آموزشی تقریبا به ۳ هزارو ۴۰۰ کودک که بیش‌از نیمی از آنان دختران هستند، فرصت آموزش برای نان فراهم شده است.

این نهاد بین‌المللی همچنان گفته بوده است که در حال حاضر انتقال آب به حدود ۱۹ هزار نفر ادامه دارد و به ۵ هزارو ۴۰۰ خانواده کمک نقدی توزیع شده است.

با این حال، مسوولان کمیسیون رسیدگی به امور زلزله زدگان ولایت هرات می گویند که آنان با تلاش های پی هم توانسته اند تاکنون 4 هزار خانه را برای آسیب دیدگان در این ولایت اعمار نماید که از این میان حدود 90 درصد آن برای مردم توزیع گردیده است.

سازمان ملل: بیش‌از 402 میلیون دالر نیاز است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد