سازمان-ملل-۳۷۴-هزار-نفر-از-پاکستان-به-افغانستان-بازگشته‌اند

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان می‌گوید که از زمان آغاز اخراج مهاجران و پناهجویان غیرقانونی توسط پاکستان، از سوم اکتوبر تا اکنون، ۳۷۴ هزار نفر وارد افغانستان شده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ فلیپا کندلر، نماینده‌ کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در پاکستان روز گذشته (سه‌شنبه، ۳۰ عقرب) در کنفرانس خبری در جنیوا گفته است که این افراد عمدتا با ترس و عجله وارد افغانستان شده‌اند.

کندلر افزوده است که ما شاهد افزایش تصاعدی بازداشت و اخراج شهروندان افغانستان از پاکستان هستیم و اقدامات مقام‌های محلی آن کشور برای مهاجران و پناهجویان احساس ترس و وحشت ایجاد کرده است.

او گفته است که بازگشت دسته‌جمعی به افغانستان در شرایطی که دمای هوا رو به کاهش است، بحران بشری را افزایش می‌دهد.

نماینده‌ کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در پاکستان گفته است: کسانی که از نقاط مرزی داخل افغانستان می‌شوند، از آزار و اذیت و بدرفتاری شکایت کرده‌اند و زنان و کودکان مستأصل از جمله کسانی هستند که چاره‌ای جز بستن چمدان‌ها و بازگشت نداشته‌اند.

فیلپا کندلر افزوده که بسیاری از افرادی از جمله زنان و کودکان که به افغانستان بازگشته‌اند آسیب‌پذیر هستند. او تاکید کرده در صورتی که سرپناه برای آنان فراهم نشود، ممکن است در زمستان جان خود را از دست بدهند.

به‌گفته‌ نماینده‌ کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، این نهاد از پاکستان خواسته که هرگونه بازگشت به افغانستان باید «داوطلبانه، باعزت و ایمن» باشد.

کندلر تصریح کرده است که این نهاد همچنین از پاکستان خواسته که یک مکانیسم غربالگری برای شناسایی افراد آسیب‌پذیر و نیازمند حمایت بین‌المللی، ایجاد کند.

او گفته است باید سیستمی ایجاد شود که هم به نگرانی‌های امنیتی پاکستان پاسخ بدهد و هم به شهروندان افغانستان که در جست‌وجوی امنیت هستند رسیدگی شود.

این در حالی است که پاکستان به بیش از ۱.۷۳ میلیون مهاجر و پناهجوی بدون اسناد تا اول نوامبر مهلت داده بود. با پایان این مهلت، هزاران مهاجر افغانستان از مرز‌های تورخم و اسپین‌بولدک وارد کشور شده‌اند.

سازمان ملل: ۳۷۴ هزار نفر از پاکستان به افغانستان بازگشته‌اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد