شرایط-غیرانسانی-در-غزه-حاکم-است

 سازمان جهانی صحت هشدار داده است که در حال حاضر از وضعیت صحی، شرایط غیرانسانی در سراسر غزه حاکم است و شرایط همچنان رو به وخامت است.

به گزارش افغان نیوز؛ گبریسوس رییس سازمان صحی جهان، تصریح کرده است که بسیاری از مناطق غزه ویران شده است و بیش از ۲۹ هزار فلسطینی جان خود را از دست داده‌اند، او با تاکید بر این‌که: «این در حالی است که بسیاری دیگر نیز مفقود شده‌اند که گمان می‌رود آن‌ها نیز کشته شده باشند و تعداد بسیار زیادی از مردم غزه هم مجروح شده‌اند»

رییس سازمان صحی گفته است: مشکل سوء تغذیه شدید از زمان شروع جنگ به طور چشم‌گیری در سراسر نوار غزه افزایش یافته است، او خاطرنشان کرد: در حالی که پیش از آغاز جنگ کم‌تر از یک درصد جمعیت غزه به مشکل سوء تغذیه شدید مبتلا بودند اکنون آمار آن‌ها به بیش از ۱۵ درصد جمعیت در برخی مناطق رسیده است.

گبریسوس با ابراز نگرانی می‌گوید: از این‌که آژانس‌هایی کمک‌رسانی مانند برنامه جهانی غذا ((WFP)  قادر نیستند به شمال غزه دسترسی داشته باشند، افزود: هر چه این جنگ بیشتر ادامه پیدا کند، ارسال کمک‌های بشردوستانه با مشکلات مواجه خواهد شد و آمار مبتلایان به سوء تغذیه شدید در غزه نیز افزایش خواهد یافت.

سازمان صحی بدون مرز نیز پیش‌تر در بیانیه‌ای اعلام کرده است که ارایه مراقبت‌های صحی و افزایش کمک رسانی به دلیل شدت بمباران غیر ممکن شده است.

به گفته این سازمان کوچ اجباری و دستور تخلیه مناطق مختلف نوار غزه توسط اسراییل، سلامت شمار بیشتری از ساکنان این منطقه را به خطر می‌اندازد.

این در حالی است که امریکا روز گذشته قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواستار آتش‌بس فوری در غزه می‌شد را وتو کرد، دولت چین به شدت از امریکا انتقاد کرده است.

پکن می‌گوید که این حرکت امریکا «پیامی غلط» ارسال می‌کند و عملا چراغ سبزی برای ادامه کشتار است.

امریکا گفته است که قطعنامه پیش‌نهادی الجزایر گفتگوها برای پایان جنگ، در غزه را «به خطر» می‌اندازد.

با این حال کاخ سفید، قطعنامه دیگری را برای یک آتش‌بس موقت پیش‌نهاد کرده و بار دیگر به اسراییل هشدار داده است به شهر رفح در جنوب غزه حمله نکند.

پیش‌نویس این قطع‌نامه شام روز گذشته در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به رأی گذاشته شده است.

گفته‌ می‌شود 13عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد به این قطع‌نامه رأی مثبت دادند، از آن جمله بریتانیا به آن رأی ممتنع داد و امریکا آن را وتو‌ کرد.‌

الجزایر این قطع‌نامه را به نمایندگی از کشورهای عربی ارایه کرده بود و‌ خواستار یک آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه شده بود که باید از سوی همه‌ طرف‌ها رعایت شود.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده‌ امریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته است با اشاره به مذاکرات برای آزادی‌ گروگان‌ها، گفته است: «درحالی‌که گروه‌های متعددی درگیر مذاکرات حساسی هستند، اکنون زمان این قطع‌نامه نیست و این تلاش‌ها را به خطر می‌اندازد».

او افزوده است که کشورش در حال کار روی یک‌ قطع‌نامه‌ جایگزینی برای آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها است.

واسیلی نبنزیا، نماینده‌ی روسیه در شورای امنیت در واکنش به وتوی این قطع‌نامه از سوی امریکا گفته است که واشنگتن به اسراییل همچنان مجوز‌ کشتن می‌دهد و ما امروز شاهد صفحه‌ سیاه دیگری در تاریخ شورای امنیت بودیم.

با این حال جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که ۲۶ کشور عضو این اتحادیه، خواستار توقف فوری جنگ در غزه برای ارسال کمک‌های بشردوستانه شده‌اند.

از میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، تنها مجارستان با این درخواست مخالفت کرده است.

جوزپ بورل، تاکید کرده است که توقف فوری درگیری‌ها باید زمینه‌ساز برقراری آتش‌بس دوامدار شود.

این در خواست در حالی مطرح می‌شود که اسراییل، در حال آمادگی حملات بزرگ در جنوب نوار غزه و شهر رفح است.

این در حالی است که حدود ۳۰ هزار تن در حملات اسراییل در نوار غزه کشته شده‌اند که بیشترین تعداد قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

 

 

 

 

 

شرایط غیرانسانی در غزه حاکم است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد