طالبان-از-تصمیم-بستن-مکاتب-به‌روی-دختران-عقب-نشینی-کنند

امریکا و کشورهای غربی تصمیم امارت اسلامی طالبان مبنی بر عدم بازگشایی مکاتب به‌روی دختران را محکوم کرده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ وزیران خارجه‌ امریکا، کانادا، فرانسه، ایتالیا، ناروی، بریتانیا و نماینده‌ اتحادیه اروپا در یک‌ بیانیه‌‌‌ای مشترک گفته‌اند که این اقدام امارت اسلامی طالبان در تضاد با تضمین‌های آنها به مردم افغانستان و جامعه جهانی بود.

این بیانیه‌ پنج‌شنبه (۴ حمل) توسط وزارت خارجه‌ امریکا به نشر رسیده است.

در بیانه آمده است که تصمیم امارت اسلامی طالبان برای بستن مکاتب، پس از ماه‌ها تلاش جامعه جهانی برای حمایت از معلمان و انتظار باز‌بودن مکاتب برای همه دانش‌آموزان گرفته شده است.

امریکا و کشورهای غربی گفته‌‌اند که این تصمیم زمانی رخ داد که دختران مشتاق پس از هفت ماه به سمت مکاتب می‌رفتند.

این کشورها گفته‌اند: «ما از طالبان می‌خواهیم که فوراً از این تصمیم که عواقبی فراتر از آسیب برای دختران افغان خواهد داشت، عقب نشینی کنند».

امریکا و متحدانش هشدار داده‌اند که بدون تغییر تصمیم امارت اسلامی طالبان، چشم‌انداز افغانستان برای انسجام اجتماعی، رشد اقتصادی و تمایل شهروندان این کشور در خارج برای برگشت، آسیب می‌بیند.

این کشورها افزوده‌اند که بستن مکاتب تاثیر اجتناب‌ناپذیری بر چشم‌انداز امارت اسلامی طالبان برای کسب حمایت و مشروعیت سیاسی در داخل یا خارج از کشور نیز خواهد داشت.

کشورهای غربی تاکید کرده‌اند که هر شهروند افغانستان، اعم از دختر یا پسر، مرد یا زن، از حق برابر برای تحصیل در تمام سطوح، در تمام ولایت‌ها کشور برخوردار هستند.

قرار بود مکاتب دخترانه پس از ماه‌ها تعطیلی روز (چهارشنبه، ۳ حمل) در سراسر کشور بازگشایی شوند؛ اما وزارت معارف اعلام کرد که مکاتب متوسطه و لیسه دختران تا امر ثانی همچنان بسته می‌ماند.

این در حالی است که شورای امنیت برای بررسی تصمیم بسته ماندن مکاتب به روی دختران قرار است تشکیل جلسه بدهد.

طالبان از تصمیم بستن مکاتب به‌روی دختران عقب نشینی کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد