طالبان-روزانه-هزار-افغانی-از-معدن-ذغال-سمنگان-درآمد-دارند

طالبان در مسیر شاهراه سمنگان-بلخ با ایجاد ایست های بازرسی، ماهوار از هر موتر ذغال سنگ هفت هزار افغانی باج می گیرند و روزانه حدود ۲۰۰ موتر ذغال سنگ از این مسیر رفت و آمد می کنند.

به گزارش افغان نیوز: شماری از اعضای شورای ولایتی سمنگان امروز سه شنبه( ۲۰ قوس) به خبرنگار افغان نیوز گفتند که روزانه صدها موتر از ولایت سمنگان به سایر ولایات افغانستان و کشور پاکستان ذغال سنگ انتقال می دهند اما خطر باج گیری، جان و مال رانندگان را تهدید می کند.

حاجی راز محمد سناتور، رئیس شورای ولایتی سمنگان با رساندن این خبر به افغان نیوز تاکید می کند که طالبان در دره های جملک و اسماعیل پایگاه های نظامی دارند و همه روزه تعلیمات نظامی و برنامه برای حملات تروریستی را طرح ریزی می نمایند.

آقای راز محمد می افزاید که مناطق دیزک، بیغک و زیدوری سه منطقه ای هستند که قرارگاه های اصلی طالبان در این ولایت محسوب می شود و از این  پاسگاه ها نیروهای تعلیم یافته شان را به جاهای دیگر عزام می کنند.

رئیس شورای ولایتی سمنگان یادآور شد که طالبان نه تنها با ایجاد پاسگاه ها مردم را تهدید می کنند بلکه با سربازگیری از مردم تحت تسلط شان باشندگان این ولایت را نگران ساخته است.

وی علاوه نمود که عبدالطیف ابراهیمی والی و محمد جان دریاب قوماندان امنیه ولایت سمنگان بی کفایت و فاسد هستند و وضعیت امنیتی را به صورت درست مدیریت نمیتوانند.

او همچنان هشدار داد که ۷۰ درصد  ولسوالی دره صوف پایین به دست مخالفان مسلح است که اگر تمامی این ولسوالی به دست طالبان سقوط کند، دره صوف بالا نیز سقوط خواهد کرد.

آقای راز محمد سناتور بی توجهی و عدم ایجاد پوسته های امنیتی را بهانه خوانده، تاکید می کند که راه اندازی یک پوسته و گماشتن ۷ تا ۸ سرباز نیاز به تجهیزات ندارد، اما والی، قوماندان امنیه و قوماندان کندک در اختیار نداشتن تجهیزات و امکانات را بهانه ای برای جواب رد به مردم می میدهند.

از سوی هم محمد پذیر بسیج، یک عضو شورای ولایتی سمنگان با تایید این خبر تصریح می کند که امنیت این ولایت نسبت به سال های گذشته وخیم تر شده و هر روز مناطق تحت نفوذ طالبان افزایش می یابد.

آقای بسیج خاطر نشان ساخت که روزانه حدود ۲۰۰ موتر برای انتقال ذغال سنگ به ولایات عبور و مرور می کند و هر موتر تا پنج هزار افغانی مفاد دارد اما با باج گیری طالبان رانندگان هم با خطر مالی و جانی مواجه اند.

این شکایت ها در حالی مطرح می شود که مسوولان ولایت سمنگان از دست‌آوردها و امنیت کافی برای مردم و رانندگان موترهای انتقال ذغال سنگ ابراز رضایت می کنند.

محمد صدیق عزیزی، سخنگوی والی سمنگان می گوید، هیچ خطری برای رانندگان و مردم این ولایت وجود ندارد و پوسته های امنیتی در مناطقی که خطر وجود طالبان بود، ایجاد شده است.

آقای عزیزی افزود که تاکنون هیچ شکایتی از باج گیری و راه زنی طالبان از سوی رانندگان و معدن چیان این ولایت ثبت نشده و هیچ کسی در این رابطه اسنادی در دست ندارد.

سخنگوی والی سمنگان گفت؛ بازدید از معدن ذغال سنگ توسط مقام ولایت و مسوولان صورت گرفته و همه چیز به صورت عادی به پیش میرود.

گزارش از "حبیبه حبیبی"

طالبان روزانه 50هزار افغانی از معدن ذغال سمنگان درآمد دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد