طالبان-هزاره‌ها-و-شیعه‌ها-را-مجبور-به-کوچ-اجباری-کرده‌اند

دیدبان حقوق بشر در گزارش خود گفته است که طالبان در چندین ولایت افغانستان مردم را به کوچ اجباری وادار کرده و زمین‌های آنان را به هواداران خود توزیع کرده اند.

به گزارش افغان نیوز؛ سازمان دیدبان حقوق بشر امروز( جمعه، 30 میزان) با نشر گزارشی گفته است که بسیاری از کوچ داده شدگان اجباری توسط طالبان، هزاره و شیعه‌های افغانستان هستند.

در گزارش تاکید شده است که طالبان از زمان تسلط‌شان بر افغانستان تاکنون مردم را در ولایت‌های دایکندی، ارزگان، قندهار، بلخ و هلمند به‌گونه‌ی اجباری کوچ داده‌اند.

دید‌بان حقوق بشر در این گزارش گفته است که هزاره‌ها که بیشتر پیرو مذهب شیعه هستند، در دهه ۱۹۹۰ میلادی توسط نیروهای طالبان هدف کشتار جمعی قرار گرفتند اما؛ از ۱۰۰ سال به این طرف با تبعیض و سوء‌استفاده متوالی‌ دولت‌ها در افغانستان قرار گرفته است.

در این گزارش گفته شده است که کارمندان دولت سابق نیز شامل آوار‌گان اجباری می‌شوند که به نوعی مجازات شده‌اند.

 دید‌بان حقوق بشر گفته است که از زمان روی کار آمدن طالبان در ماه آگست، آنان به بسیاری از هزاره‌ها و دیگر ساکنان این پنج ولایت گفته‌اند که خانه‌ و زمین‌های کشاورزی خود را ترک کنند و در بسیاری موارد تنها چند روز فرصت برای ارایه مطالبات قانونی‌شان داده شده است.

در این گزارش، یک تحلیل‌گر سیاسی پیشین سازمان ملل متحد گفته است که اخطارهای تخلیه را مشاهده کرده است که به ساکنان می‌گویند اگر آن‌ها رعایت نکنند، «حق ندارند از عواقب آن شکایت کنند».

پاتریشیا گاسمن، مدیر آسیا در دیدبان حقوق بشر، گفته است: «طالبان هزاره‌ها و دیگران را براساس قومیت یا عقاید سیاسی به اجبار بیرون می‌کنند تا به حامیان طالبان پاداش دهند».

به گفته پاتریشیا این اخراج‌ با تهدید به زور و بدون هیچ‌گونه روند قانونی، سوء‌استفاده جدی است که به مجازات جمعی می‌انجامد.

دید‌بان حقوق بشر هم‌چنان می‌گوید که افراد مسلح از قوم «کوشی» با همکاری نیروهای محلی طالبان در تلاش هستند که ساکنان هزاره منطقه «قبت‌الاسلام» مزارشریف را مجبور به ترک خانه‌های‌شان کنند.

این سازمان در گزارش خود به اظهارات طالبان استناد کرده گفته است، این کار بر بنیاد حکم محکمه صورت گرفته اما؛ خانواده‌های که مجبور به کوچ اجباری شده اند، مدعی شده که از دهه 1970 میلادی مالک این زمین بوده‌اند.

باشندگان ولسوالی ناو‌میش هلمند به دید‌بان حقوق بشر گفته‌اند که طالبان در اواخر ماه سپتامبر نامه‌ای را به ۴۰۰ خانواده فرستاده و دستور اخرج آن‌ها را صادر کرده است.

آنان گفته‌اند که به دلیل فرصت کم، خانواده‌ها نتوانستند وسایل خود را بردارند یا محصولات خود را کامل برداشت کنند. آنان مدعی شدند که طالبان شش نفر را که این دستور را جدی نگرفته‌اند، بازداشت کرده‌ که چهار نفر آن تاکنون در بازداشت هستند.

دید‌بان حقوق بشر در این گزارش خود گفته است که پیش‌تر جابه‌جایی در ۱۵ روستای ولایت‌های دایکندی و ارزگان صورت گرفته و دست‌کم دو هزار و ۸۰۰ نفر از هزاره‌ها از مناطق‌شان بیرون شده‌اند. دیدبان حقوق بشر افزوده که طالبان حتی به مردم اجازه نداده‌اند که محصولات زراعتی خود را ببرند.

این سازمان گفته است که پس از رسانه‌ای شدن موضوع کوچ اجباری توسط طالبان، دستور تخلیه مناطق لغو شده اما؛ تا کنون آواره شدگان اجباری به مناطق اصلی شان برنگشته اند.

در مورد ولایت قندهار، دید‌بان حقوق بشر گفته است که طالبان در میانه ماه سپتامبر سه روز به ساکنان یک مجتمع مسکونی متعلق به دولت فرصت داده بودند که از مناطق‌شان بیرون شوند.

دید‌بان حقوق بشر گفته است که قوانین بین‌المللی اخراج اجباری را که به‌عنوان حذف دایم یا موقت افراد، خانواده‌ها یا جوامع خلاف میل آن‌ها از خانه یا سرزمین‌شان، بدون دسترسی به اشکال مناسب حمایت قانونی یا سایر موارد تعریف شده است، منع قرار داده است.

گزارش دیدبان حقوق بشر در مورد کوچ اجباری هزاره‌ها توسط طالبان در حالی منتشر شده است که خیرالله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در سفری به مسکو در گفتگو با خبرنگاران کوچ اجباری هزاره‌ها را رد کرد. او گفت که اگر موردی اتفاق افتاده باشد، بررسی می‌کند اما؛ بسیاری از مشکلات ناشی از اختلافات منطقه‌ای است.

 

طالبان هزاره‌ها و شیعه‌ها را مجبور به کوچ اجباری کرده‌اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد