طوفان-خورشیدی-ماهواره-استارلینک-را-دچار-اختلال-کرد

شرکت اسپیس ایکس، می‌گوید که طوفان خورشیدی عظیمی اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» را دچار اختلال کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ ایلان ماسک، مالک شرکت ایکس و همچنان کمپانی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک روز (شنبه، ۲۲ ثور) نوشته بود: «ماهواره‌های استارلینک در اثر این طوفان خورشیدی تحت فشار زیادی قرار دارند اما تا این لحظه در برابر آن تاب آورده‌اند».
استارلینک مالک حدود ۵ هزار ماهواره در مدار پایینی زمین است و امکان دسترسی به اینترنت از طریق ماهواره را حتی در مناطق دوردست فراهم می کند.
طوفان‌های خورشیدی زمانی ایجاد می‌شوند که خورشید در فرایند «خروج جرم از تاج خورشیدی» (CME) فورانی از پلاسماهای باردار الکتریکی گسیل می‌کند. 
فوران‌های خورشیدی به طور کلی به پنج کلاس A و B و C و M و X تقسیم می‌شوند که هر کدام از کلاس پیش از خود ۱۰ برابر قوی‌ترند.
طوفان خورشیدی اخیر از جمله قدرتمندترین طوفان‌های خورشیدی در کلاس X است.
 دانشمندان می‌گویند که پرتوهای زیان‌بار این طوفان‌ خورشیدی تاثیر چندانی بر روی انسان ندارد.
اداره ملی اقیانوسیه و جوی امریکا پیشتر درباره احتمال اختلال در شبکه‌های برق و همچنان سیستم‌‌های ناوبری، به دنبال وقوع این طوفان عظیم که پیش‌بینی می‌شود هشدار داده بود.

خورشید ستاره‌ای فعال از دیدگاه مقناطیسی است. یک میدان مقناطیسی توانا دارد که سال به سال اندکی سویش تغییر می‌کند تا این‌که هر یازده سال وارون می‌شود. 
میدان مقناطیسی خورشید دارای اثرهای بسیاری است که به مجموعه‌ی آن‌ها فعالیت خورشیدی گفته می‌شود. حلقه‌های میدان مقناطیسی در سطح خورشید فوران می‌کند و در نتیجه لکه و زبانه خورشیدی پدید می‌آید. 
میدان مقناطیسی خورشید بسیار فراتر از خود خورشید را هم دربر می‌گیرد.
به دنبال رخ‌دادن پدیده‌ای انفجاری در خورشید، باد خورشیدی با سرعت و شدت بیشتری می‌وزد و ذرات باردار پرانرژی را روانه‌ی فضای منظومه شمسی می‌کند. 
وقتی این ذرات به زمین می‌رسند و با میدان مقناطیسی آن برهم کنش می‌کنند، طوفان خورشیدی رخ می‌دهد.

طوفان خورشیدی ماهواره استارلینک را دچار اختلال کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد